عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



طاسهل از روستاهای توابع شهر الیگودرزاستان لرستان میباشدکه اهالی آن ازایل بزرگ بختیاری طایفه عبدالوند(طونی)میباشند.

 

تبادل لینک اتوماتیک






آمار مطالب

:: کل مطالب : 372
:: کل نظرات : 11

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 10

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 33
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 118
:: بازدید ماه : 2614
:: بازدید سال : 4429
:: بازدید کلی : 131334

RSS

Powered By
loxblog.Com

روستایی در الیگودرز لرستان

تبلیغات
مراسم خواستگاری ، عقد و عروسی در بختیاری
پنج شنبه 17 / 7 / 1393 ساعت 6 AM | بازدید : 965 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

مراسم عروسی بختیاری مقدمه یکی از سنتهایی که در سایر ملل رایج بوده امر ازدواج می باشد که هر قوم و ملت رسم وسنن خاص خود را دارا هستند ، و نحوه خواستگاری و مراسم ازدواج و هدایا که در هر مکانی معنای خاصی دارد ، بگونه خاص و مختص آن مکان می باشد ، علاوه بر آنکه در دین مبین اسلام نیز سفارش زیادی به این امر شده است ، و آیات وروایات زیادی در این مورد روایت شده است . بگونه ایی که پیامبر اکرم (ص) فرمودند : کسی که در امر ازدواج تاخیر کند از قوم ویاران من نمی باشد . که این سخن مهم بودن این مسئله را بخوبی نشان می دهد .و بخوبی بیان می کند که این امر آنقدر مهم و کلیدی است در سرنوشت انسان که خداوند و پیامبرانش این قدر به آن تاکید دارند ، تا جایی که شخص مجرد را از قوم و یاران خود نمی دانند ف بنابراین جای آن دارد که ما ایرانیان که به عنوان افراد مذهبی در این مسئله خطیر درنگ نکنیم و به گفته خدا و رسولش عمل کنیم ف تا جایی که بزرگان ما گفته اند" در کار خیر حاجت هیچ استخاره نمی باشد" گذشته از این مسائل دینی ازدواج و تأکیدات الهی این امر از جهات دیگر نیز مهم می باشد زیرا ازدواج باعث بقای نسل انسانها می شود و در بوجود آمدن انسانها و مللی نیرومند موثر است، که علم ژنتيك تلاشها و تحقیقهای بسیاری، در این زمینه کرده است، و به نتایج مهمی رسیده تا جایی که در بعضی از کشور های غربی از این امر سوء استفاده هایی کرده اند . بنابراین ازدواج دارای خصوصیات و آداب و رسوم خاص خود است، که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن خواهم داد . از آن مهر و صفای بختیاری نویسم از برای بختیاری نویسم تا همه خلقان بدانند تمام ماجرای بختیاری ز لطف و بخشش و مهر و محبت ندارد کس عطای بختیاری بطور کلی ازدواج در بختیاری به پنج صورت انجام میشود .

1-ازدواج ناف برون

2- ازدواج خون بس

3- ازدواج گا به گا

4- ازدواج فامیلی

5- ازدواج هم بهری

ازدواج ناف برون درقدیم ومقدار کمی هم اکنون میان بختیاری رسم بر این بوده است که هر گاه دختری و پسری در زمانی نزدیک به هم متولد گردند ، اولیاء این اطفال از همان بدو تولد تصمیم می گیرند ، تا بند ناف نوزاد را به نام پسری که او نیز تازه دیده به جهان گشوده و یا کمی از وی بزرگتر است می بریدند، به این نیت که به هنگام بلوغ این دو کودک با هم ازدواج نمایند ، یعنی عملا سر نوشت آتی این دختر و پسر از همان ابتدا غافل از مسائل اخلاقی و اجتماعی ، تفاهم و غیره به دست والدین آنها رقم می خوردند ، زیرا این دو نوزاد در شرایط و موقعیتی نبودند تا به توانند برای خود تصمیم بگیرند چون این باور در دوره کودکی ، تا نو جوانی و جوانی در آنان پدید آمده بود که این دو به هم تعلق دارند . دیگر جرات ابراز وجود و اظهار نظر عملا از آنان سلب می گردید و این پدر و مادر بودند که در این باره تصمیم نهایی را می گرفتند . بنابراین ناگزیر به تسلیم در برابر اقدامات انجام شده بودند و چیزی که بدان اهمیت داده نمی شد نظرات دختر و پسر بود ، حتی اگر یکی و یا هر دوی آنها از این پیوند ناخشنود بوده باشند ، بنابراین تجربه نشان داده است که این گونه پیوندها کمتر موفق بوده اند .

ازدواج خون بس بختیاری ها با تکیه بر باور و خلق و خوی خویش در غیرتمندی کمتر ظلم و فشار را تحمل می نماید ، چنانچه اجحافی در حق آنان روا می گردید ، در صدد انتقام بر می آمدند و با بروز هر گونه تنشی ممکن بود نزاعی میان دو طایفه یا دو خانواده بوجود آید که آید که در نتیجه یک نفر از آنها انتقام بر می آمدند و اگر نبود میانجی گری اشخاص خیر و بزرگان ایل این کشت و کشتار و هم چنان تداوم می یافت ، اما دخالت بزرگان طایفه های دیگر باعث می گزدید تا جلو هر گونه خون ریزی دیگری نیز گرفته شود و برای این که بتوانند ضمن پیشگیری از هر گونه اقدام انتقام جویانه زمینه تفاهم نسبی را نیز فراهم آورند ، نخست با بزرگان دو طایفه وارد مذاکره شده و آن گاه با فروکش کردن موضوع نزاها ، برای این که بتوانند هر چه بیشتر دو طایفه دو خانواده را به هم نزدیک تر نمایند و پیوندی خونی بین آنان بر قرار کنند . دختر یکی از بستگان نزدیک قاتل را به عقد و ازدواج پسر یا شخصی از خانواده مقتول در می آورند ، تا شاید بدان وسیله از هر گونه تنش و ستیز بعدی پیش گیری کرده باشند و جلو هر گونه خون ریزی مجدد را بگیرند که به آن ( خون بس ) نیز می گفتند . البته این گونه ازدواج ها همانگونه که از نفس آن بر می آید به دلیل این که از روی تمایل قلبی صورت نمی گرفت ، هیچگاه موفق نبود و چنین دختر یا زنی که جای خون آمده بود ، همواره مورد نکوهش و آزار و اذیت خانواده شوهر خود واقع می گردید . این گونه ازدواج ها در میان بختیاری ها ضزب المثل گردیده اند و هر از گاهی که نزاعی و یا حتی بر خورد لفظی بین زن و شوهری بوجود می آمد خانواده زن می گفتند ، مگر دخترمان جای خون آمده است ، که این گونه با او رفتار می کنید ؟ این گونه پیوندها اگر چه ممکن است در فروکش کردن نزاع ها حد زیادی تاثیر داشته باشند ، اما هرگز نمی توانست ازدواج موفقی باشد زیرا انگیزه این گونه پیوند ها نه بر مبنای علاقه ، بلکه بر اساس مصلحت اندیشی بوده است تا شاید بدان وسیله تنش های بعدی پیش گیری کرده باشند .

ازدواج گا به گا : ازدواج گا به گا در میان ایل بختیاری برخی مواقع وجود داشته است ، در میان خانواده دختر و پسر مجرد و جوانی وجود داشت ، بنا به تمایل طرفین هر یک از برادر که از دو خانواده نیز بودند خواهر خود را به ازدواج طرف مقابل در می آورد ، چنین ازدواجی مشکلات کمتری را در پی داشت ، زیرا ضمانت تامین سلامت هر یک در سلامت پیوند مقابل گره خورده بود و کمتر اتفاق می افتاد که بین چنین خانواده هایی بر خورد جدی روی دهد .زیرا خواهر شخص به وجود آورنده تنش که زن طرف مقابل بود چنین بر خوردی را در پیش روی خواهد داشت ، بنابراین علاوه بر علاقه شخصی، انگیزه یاد شده بالا تاثیر بسزایی داشته است ، ازدواج گا به گا به مراتب از ازدواج های ناف برون و خون بس موفق تر بوده است زیرا هم تمایل هر دو طرف و هم ضمانت ازدواج متقابل پشتوانه ی محکمی به شمار می رفته است .

ازدواج فامیلی: ازدواج فامیلی یکی از ریشه دارترین و پر جمعیت ترین ازدواج ما در ایل بختیاری بشمار می رود ، گستردگی این نوع ازدواج زبانزد خاص و عام است ، شدت این ازدواج فامیلی به حدی بوده که هر گاه در خانواده ای پسر جوانی که هنگام ازدواج او فرا می رسید و یکی از دختران عمو، عمه، خاله، دایی، و یا دیگر افراد فامیل نزدیک مجرد بود حق نداشت به خواستگاری دختر بیگانه ای برود زیراعمل او توهین به خانواده های دختر دار آن فامیل محسوب می گردید و چنین عملی را سنت شکنی می دانستند و آن را مورد نکوهش قرار می دادند ، بنابراین هر گاه چنین جوانانی قصد پیوند زناشویی را می داشتند ، نخست می باید به خواستگاری یکی از دختران فامیل نزدیک خود می رفتند و اگر در خواست آنان مورد موافقت قرار نمی گرفت آن گاه حق داشتند تا از میان دختران غیر فامیل ، همسر آینده خویش را بر گزینند ، زیرا معتقد بودند که با ازدواج های فامیلی ، پیوند خانوادگی آنها پیوسته مستحکم واستوار باقی خواهد ماند و فاصله ای بین آنان ایجاد نمی گردد ، از سویی فرزندان این گونه خویشاوندی ها از لحاظ ژنتیکی ، اجتماعی و فیزیکی از طبقه پایین تری نخواهند بود ، تا نسل های بعدی دچار تزلزل نگردند این شیوه ازدواج صرف نظر از پاره ایی تغییرات جزیی همچنان پا بر جا مانده است و هنوز هم در بسیاری از خانواده ها رعایت می گردد و اگر از لحاظ ژنتیکی مشکلی نداشته باشند قدر مسلم آن است که در پایداری اتحاد و همبستگی بین طایفه و فامیل موثر خواهد بود .

ازدواج هم بهری بودن : در ازدواج هم بهری بودن اگر شخص مورد نظر از دوران کودکی و یا نو جوانی نزد خانواده ایی مشغول کار می شد ، و شخص صاحبخانه این فرد مورد نظر را به عنوان شریک یا هم بهر قبول می کند به گونه ای که او را در تمام اموال خود همانند فرزندانش شریک بداند و چنانچه شخص مورد نظر از دختر صاحبخانه خواستگاری کند ، صاحبخانه دختر خود را بدون اینکه از فرد مورد نظر (داماد) شیر بها و یامهریه بگیرددختر خود را به عقد او در می آورد بدون گرفتن هیچ وجه چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی ، و علتش این است که دو نفر همدیگر را قبول دارند و به عنوان رفیق و شریک یکدیگرند

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نفرین در باورهای مردم لرستان
پنج شنبه 17 / 7 / 1393 ساعت 6 AM | بازدید : 744 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

ر باور های مردم بخشنده و باگذشت لرستان اصولا نفرین جایگاه چندانی ندارد اما زمانی که بنا به هر دلیلی کاسه صبر آنان سرازیر شود آداب و قواعد و باورهای خاصی در مورد نفرین و اثر بخشی ان دارند و نفرین ها بنا به مکان (اماکن مقدس) و فرد نفرین کننده اثرات متفاوتی دارد. برخی از این باور ها عبارتند از :

۱- نفرین پدر و مادر در حق فرزند بدترین نوع نفرین است و فرزند نفرین شده روز خوش در زندگی اش نخواهد دید. لذا اگر مادری هنگام غروب با اشاره به سینه ای که از ان فرزندش را شیر داده است نفرین نماید ، آن فرزند هرگز رنگ خوشی و شادی در زندگی خود نخواهد دید .

۲- حوادثی که دامنگیر افراد می شود غالبا در اثر نفرینی است که در حق حادثه دیده شده است.

۳- نفرین بی دلیل کردن دامن فرد نفرین کننده را خواهد گرفت.

۴- نفرین در حق فرد ظالم در مکان های مقدس و آرامگاه ها و زیارت گاه ها موثرتر خواهد بود . لذا نفرین های هفت باره ظالمان در شب های جمعه در قبرستان ها (بویژه قبرستان خضر خرم اباد) و یا زیارتگاه ها (بخصوص شازده احمد و شازده محمد) حتما موثر خواهد افتاد .

۵- صبر کوچک خداوند ۴۰ سال است و چنانچه مظلومی از ظالمی بخدا پناه ببرد و در حق او نفرین کند ، باید ۴۰ سال صبر کند تا خداوند انتقام او را بگیرد.

اما برخی از نفرین های لری :





نفرین لری
ترجمه فارسی

امید دارِم خدا نونت بونَه وه گُرده خرگوش هر چه بَدوئی وش نَرَسی
امیدوارم خدا نونت را به گردن خرگوش بگذاره تا هرچه بدوی بهش نرسی

چنو لال بای که ۷ پیر و پیغمبر زِونُت نَگوشَنن
چنان لال بشی که ۷ پیر و پیغمبر نتوانند زبانت را باز کنند

خدانه کردمه یه ی ساعت دردت با ، یه ی ساعت مرگت
از خدا می خوام که فق یک ساعت درد بکشی و همان ساعت هم بمیری

ئو شازده محمد کردمه گَرده گَلو بای
آن شازده محمد کاری کنه گردنت بشکنه

ورزه لیکی وه حق شازده احمد
درد بی درموون بگیری بحق شازده احمد

خدانه کِردِمه دِ چَش گِرده نشی ، دِ پا شل ، دِ گوش کَرَت کُنه
از خدا می خواهم از چش کور ، از پا شل و از گوش کرت کند

ار خدام ئو خدائه کاری وه روزگارت بیاره سرت زِنَه با و لَشِت مُرده
اگر خدام اون خدائی است که می شناسم روزگارت را چنان سیاه کنه که سرت زنده باشه و تنت مرده (سکته مغزی)

وه حق داووت زمو دار گرین پرین بگری
به حق حضرت داود به مرگ ناگهانی دچار بشی

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تیه کردن(چشم کردن)چشم زخم درباوربختیاری
پنج شنبه 17 / 7 / 1393 ساعت 6 AM | بازدید : 797 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

برخی افراد ناخواسته چشمشان شوراست واگر با چشم خود به چیزی نگاه کنند ویا ازشیی یا ازفردی تعریف کنند آن فرد دچار مریضی وحتی مرگ می شود اشیا نیزاز این شورچشمی درامان نمی مانند .بزرگترها از افرادی نام می برند که به سنگ و یا غله و ...نگاه حسرت آمیزمی کردند سنگ ازمیانه دوجزء شد .اگر مردم گمان برند که فردی شورچشم است اشیا وافراد را ازتیررس نظر وی دور می کنند تادراصطلاح بختیاریها نظر نشود . بارها کودکانی مرده اند که درباور بختیاریها به نظر آمده اند .برای دفع نظر و چشم زخم دعا وتعویذ به لباس و یا گردن یا اندام کودکان حتا اشیاواحشام مثل گاو و قوچ و میش واسب و...می بندند .وهمچنین مهره های فیروزه ای ونمک با تزئین خاص که بیشتر به روی شانه کودکان می بندند گاهی نیزتکه ای ازلباس زن یا مرد شورچشم را زیر پای فرد نظر شده میسوزانند تا دود آن اثر این بدی را خنثی نماید.


وَقَالَ يَا بَنِيَّ لاَ تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنكُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ ﴿67﴾و گفت اى پسران من [همه] از يك دروازه [به شهر] در نياييد بلكه از دروازه‏هاى مختلف وارد شويد و من [با اين سفارش] چيزى از [قضاى] خدا را از شما دور نمى‏توانم داشت فرمان جز براى خدا نيست بر او توكل كردم و توكل‏كنندگان بايد بر او توكل كنند. سوره یوسف آیه (67) وَلَمَّا دَخَلُواْ مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُم مَّا كَانَ يُغْنِي عَنْهُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِلاَّ حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِّمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ ﴿68﴾ و چون همان گونه كه پدرانشان به آنان فرمان داده بود وارد شدند [اين كار] چيزى را در برابر خدا از آنان برطرف نمى‏كرد جز اينكه يعقوب نيازى را كه در دلش بود برآورد و بى‏گمان او از [بركت] آنچه بدو آموخته بوديم داراى دانشى [فراوان] بود سوره یوسف آیه (6

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
قسم خوردن
پنج شنبه 17 / 7 / 1393 ساعت 6 AM | بازدید : 865 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )


مردم روستا از جمله مردماني هستند که برای تاکید بر درستی گفتار یا اثبات ادعایشان قسم می خورند.

با اینکه قسم خوردن در اسلام کراهت دارد، اما با بررسی کلام خداوند در قرآن کریم مشاهد می کنیم که خداوند هم در بعضی موارد قسم یاد می کند. و شاید کراهت قسم در اسلام به منظور از بین بردن این روحیه بوده که اشخاص برای مطالب غیرارزشی یا تبرئه نمودن خود از چیزی و یا انکار حق دیگران قسم می خوردند.

چنانچه انسان برای تاکید بر یک امر واقع یا مطلب حتمی قسم یاد کند، به مانند قسم های مذکور در قرآن کریم است. وقتی که خداوند به خورشید و ماه و ستارگان قسم می خورد، در اینجا قسم خوردن خداوند برای تاکید بر درستی سخن و افزودن بر غنای ادبی کلام است و جنبه اثباتی ندارد.

در میان بختیاری ها قسم جایگاه ویژه ای دارد و سه نوع قسم در بین بختیاری ها کاربرد دارد.

انواع قسم های مرسوم بین روستا : نوع اول، قسم خوردن به جان عزیزان انسان است که این نوع قسم تقریباً در بین تمام اقوام ایران رایج و متداول است. در اینجا شخص برای اثبات درستی سخنش به جان عزیزترین افرادش قسم می خورد.

نوع دوم، قسم خوردن به اشیاء و اجسام یا نمادهای موجود در طبیعت است. این نوع از قسم های مورد استفاده بسیار شبیه به قسم های خداوند در قرآن کریم است. به آتش، آفتاب، ماه، کوه، آب و غیره قسم می خورند.

از جمله قسم هایی که رایج است و تقریباً در بین سایر اقوام ایرانی کم نظیر و یا حتی بی نظیر است، همین قسم خوردن به نور آفتاب، روشنایی، ستاره، خورشید، روز، دریا، کوه، درخت و غیره است که نمایانگر آمیختگی زندگی و روحیه مردم با طبیعت است.

قسم به اشیاء و اجسام نمایانگر ویژگی های باز و مثبت طبیعت درونی فرد است که در طبیعت بیرونی متجلی می شود. لذا می بینید مردم توجه زیادی به محیط طبیعی اطراف دارند و از این رو قسم هایشان نیز بسیار شبیه به قسم های خداوند در قرآن کریم است.

نوع سوم از قسم های رایج در بختیاری قسم به اولیاء خدا، پیامبران، امامان (ع) و امامزادگان (س) است، افزود: در نوع سوم از قسم های رایج در مردم، قسم به امامزادگان مدفون در روستاهای اطاف وامام زاده روستا مرسوم تر و پررنگ تر است و از جمله این امامزادگان می توان به امامزاده جمیله خاتون در(طاسهل)، امامزاده محمد بن حسن اشاره کرد.

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
باورهایی ازبختیاری
پنج شنبه 17 / 7 / 1393 ساعت 6 AM | بازدید : 804 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

چند باور بختياري

سوارشدن اتفاقي کفشها روي هم نشان سفر دارد 2-اگربچه ها جارو کنند مهمان خواهد آمد 3-اگر برگ چاي روي استکان بيايد مهمان درراه است 4- اگرهنگام خمير کردن مقداري از آن بپرد مهماني از نزديکان زني که خمير ميکند درراه است 5-اگر موي زن از پيشاني تارشود يکي از نزديکانش بزودي خواهد آمد 6-شب هنگام آرد و شير و چيزهاي سفيد ازخانه خارج نکنيد برکت از خانه ميرود 7-به هنگام شب وتاريکي پول قرض ندهيد فقير ميشويد

عطسه

درفرهنگ مردم عطسه کردن با توقف کاريا سفروبه تعويق افتادن کارهمراه است .دربختياري عطسه را <<صبرياصور>> ميگويند .اگرکسي يکبار عطسه کند معناي آن توقف کارهاست و اگردوباريا بيشتر باشد.اثرآن خنثي ميشود. داراب رييسي از بومي سرايان نامداربختياري ميگويد:سي ديدنت عزيزم مواستخاره کردم //هي بداويد وبازم کاردواره کردم *نه گوش به ويدن صور نه دل به استخاره //زنجيره اعتقاد موپاره پاره کردم ...

چيستان يا یو چنه

چنه چنه يا چيستان معما و پرسشي است که گونه اي از فولکلور بختياري را تشکيل مي دهد درشعر بزرگان ادب فارسي نيز با لغز موجه مي شويم اين هنر ظريف براي مقاصد واهداف آموزشي وسرگرمي و مناظره و تقابل علمي و...به کار مي رود ودرقالبهاي نظم ونثر بيان مي گردد روزگاري که راديو وکامپيوتر وتلويزيون فضاي خانه هاراتسخير نکرده بود متل ومثل وچنه چنه وقصه و....نقل محافل خاص وعام بود ودر حقيقت مدرسه ي پنهاني بود که ريشه در انديشه ها وآرمانهاي خيرخواهانه داشت .چند چنه چنه بختياري :1-چنه چنه نه دست داره نه پا حوربره همه جا (نامه )2-همه چي منسه ؟(الفبا)3-خس يه چنگه صداس پر يه تنگه (خروس يا تفنگ )

خواب ديدن افراد

درفرهنگ مردم بختياري ديدن افراد درخواب وبيداري بانوعي تفال و نيک اقبالي يا تطير وبداقبالي همراه است . اگرکسي فردي را که به حسادت و خبث طينت مشهوراست به خواب ببيند دچارخسران وزيان خواهدشد .ممکن است اين فردبراي ديگران اين بدشانسي رابوجود نياورد.تجربه وتکرار خواب ديدن آن شخص در زمان مرگ وزندگي براي کسي که به اين موضوع معتقداست سبب اطمينان وي به اين باور ميشود. بعضي افراد درگذشته وحال به اين موردمعتقدنيستندلي اين مطلب تنهادرايران ويا اقوام ايراني نيست بلکه درکشورهاي اروپايي هم اين باور وجوددارد.

بانگ خروس
لباس زنان ومردان بختياري

آيا تاکنون انديشيده ايد که منشا پيدايي مد و يا الگوي لباس چيست؟پوشاک در طول تاريخ تنها ابزار پوشيدگي اندام و يا وسيله ي مناسب گرما وسرما نيست . شرايط فرهنگي -تاريخي-اعتقادي ومذهبي -اقليمي وجغرافيايي و... در توليد واستفاده از لباس موثراست.بختياريها با تاريخ کهن خود از تاريخچه ي مهمي از پوشاک خود برخوردارند.مطلب کامل اين عنوان را در آثار نگارنده بخوانيد.

پسر خواهي دربختياري!

شايد اين عنوان پرسش آفرين باشد چون عشاير وايلات به فرزندپسر بسيار علاقه مندند .هنگامي که عروس را روانه ي خانه ي نو ميکنند پسربچه اي از اقوام وي را کناراوبراسب سوار ميکنند ويا نرميش و قوچي را سر راه او مي آورند تا اولاد پسري او بسيار شوند . اقتصاد وکشاورزي ودامداري و...سبب مي گردد که علاقه آنان به پسر بيشتر شود .اين نکته به معناي بي توجهي به دختر نيست چون عشاير دختران خود را بسياردوست دارند.تشکيلات ايلي و و ساختار دروني نظام زيستي عشاير براي حفاظت از اقتدار و کيان خانواده و...به فرزند ذکور تمايل بيشتري نشانميدهند.

آل !

باور عشايروايلات بختياري و اقوام ديگر ايراني براين است که زن زائو مورد حمله آل قرار مي گيرد .آل زن لاغر و سرخرويي است که دشمن زائو است وقصداذيت وآزار نوزاد و زائو رادارد .براي همين هيچگاه خانه يااتاق زائو خالي نشود ونبايد اوراتنها گذاشت بالاي سر زن کارد و يا چاقو وميخ و سيخ و...باپياز وکلام الله مي گذارند ودربختياري چله بري مي کنند چله بري آداب و رسوم خاص خود رادارد که در کتاب گفت و لفت اثر نگارنده کاملا توضيح داده شده است .....


مهره ها

دربختياري مهره ها جايگاه خاصي دارند مهره هاي آبي ولپك در صنايع دستي و ابزار واثاثيه ي آنان جلوه گري مي كند .مهره ي مار هم نوعي ديگر از اين فولكلور است كه در خصوص جذاب بودن ودوست داشتني شدن فردي بكار ميرود .مثلا براي اينكه بچه از زدن چشم دور بمانند مهرهاي به نام گزَكُ به جلوي موهاي يا پشت پيراهن او مي بستند تا از خطر چشم مصون بماند

اگرخروس بي موقع بخواند يابقول مردم بنگ بگويد خبربدي درراه است و اگر چنين وقتي خروس بانگ سر دهد چيزي به او ميزنند يا پرتاب ميکنند تا از وقوع آن شومي جلوگيري کنند. که به آن خروس بی محل گویند.

چشم کردن-چشم زخم

برخي افراد نخواسته چشمشان شوراست واگر با چشم خود به چيزي زل بزنند ويا ازشي يا فردي تعريف کنند آن فرد دچار مريضي وحتي مرگ ميشود اشيا نيزاز اين شورچشمي درامان نمي مانند .بزرگترها از افرادي نام مي برند که به سنگ و يا غله و ...نگاه حسرت آميزکردند وحتي سنگ ازميانه دوجزء شد .اگر مردم گمان برند که فردي شورچشم است اشيا وافرادراازتيررس نظر وي دور ميکنند تادراصطلاح بختياريها نظر نشود . بارها کودکاني مرده اند که درباور بختياريها به نظر آمده اند .براي دفع نظر و چشم زخم دعا وتعويذ به لباس و يا گردن يا اندام کودکان حتا اشياواحشام مثل گاو و نرميش واسب و...مي بندند .گاهي نيزتکه اي ازلباس زن يا مرد شورچشم را زير پاي فرد نظر شده ميسوزانند تا دود آن اثر اين بدي را خنثي نمايد

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
الیگودرز
پنج شنبه 17 / 7 / 1393 ساعت 6 AM | بازدید : 839 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

بررسي‌هاي تاريخي نشان مي‌دهند، پيش از شكل‌گيري شهر فعلي اليگودرز، در محل كنوني آن شهري با همين نام وجود داشته كه به علل نامعلوم از بين رفته است. مردم اين ديار، مذهب شيعه قديم ( علوي ) داشته‌اند و خانقاه آن ، مركز تعليمات ديني قزلباشان و درويشان بوده است. شاه اسماعيل صفوي در يكي از سفرهاي خود از اين خانقاه ديدن كرده است. در كوه‌ها و تپه‌هاي اليگودرز، آثاري از قبيل آجرهاي مكعب مستطيل و ظرف سفالي و فلزي مربوط به قرن هفتم هجري به دست آمده است. هسته اوليه شهر اليگودرز در درجه اول در اثر رودخانه‌ها ، قناتها و چشمه‌ها پديد آمده است. موقعيت ارتباطي از عوامل مهم ديگر در ايجاد و گسترش اين شهر بوده است. به طوري كه يكي از راه‌هاي مهم اصفهان به غرب كشور از فريدن ، اليگودرز، گاپله و بروجرد مي‌گذشت. همچنين اين منطقه، نواحي بختياري را به فلات مركزي ايران ( اراك، خمين، گلپايگان، خوانسار ) متصل كرده است

 
  ماهرو ززغربي ززشرقي  
  بربرمرگسر احمدابادزيرراه پرپيش  
  تل چوله بنه واريعقوب پيرامام  
  چال اسمعيل كول چنگر چل غرو سرميدان  
  چال اسياب كول چنگر حيه سه سوك  
  چلكه درازي سيرزار  
  دره ليرتلاب درچه شاه مكان  
  دمركول چنگر سرتنگ برزه شول ابادسفلي  
  ردوه قلعه نر شيخان داودخوني  
  ريزي كول چنگر كمرگپ كازنو  
  زيرراه اميرقلي لانه شاهي گاوسر  
  سرتنگ علي مراد نسارابراهيم گلي چاس  
  سرقلعه اردسي ماديان مرده  
  سه ران پايين اسلام ابادمحمدحسين چال اشكوه  
  كرك زاركول چنگر بردفاتح دستگرد  
  كيگه عليا برزه سربيشه  
  گوشه چال بزرگ ده يارعلي علي اباد  
  مرگسر سرتنگ لشكريه سفلي فيروزاباد  
  نيگه سرتنگ لشكريه عليا كديور  
  وره زردكول چنگر سرقلعه كيگوران  
  سنگرماهرو ميسون گله يار  
  شيون نريمان نجف اباد  
  ابگرمك سفلي وزمستان نصراباد  
  ابگرمكعليا بربرودشرقي شاه مكان صفر  
  پاسفيدانه قلعه عبدالرضا اب گرمگ  
  پنبه كار گندمينه بن تنگ  
  پوچكك جوز جله  
  تنگچنار چمن سلطان چال گرد  
  جاگيراباد اسماهورعليا چالگردكشت ورزه  
  چال نامداركول چنگر بهرام اباد خدادادكش سفلي  
  چل گاپون دوزان خيراباد  
  حاجي اباد گايكان دره تاريك  
  دپه ابباريك سفلي دل سوران  
  درج ابباريك عليا ده پره كشت ورزه جعفرقلي  
  دركول ازنامهلمك دهقادي  
  دورك سنگسفيد رشيداباد  
  سرتنگ ماهي مغانك سفلي رضودر  
  سرد اسماهورسفلي سرلك  
  سركونه تلاب بادباد سري كوه  
  سه ران بالا ركن اباد سيلاو  
  شيخ وير شمس اباد شاهرود  
  فرنگه عسگران قاديان  
  كادوه قلعه خليله كونكره  
  كيگه سفلي مغانك عليا گل سفيد  
  گرم تلاب بربرودغربي مي كوش كان  
  ماهي جهانخوش شيفان سفلي  
  مورت حوزيان ابسرده  
  موليش ززم اثار  
  كاول ره شاهپوراباد اذروند  
  درپيرعباس شمس اباد بنگ  
  پاي طاف قشلاق عليا بهاركار  
  صفراباد گل بهارعباس اباد تيرنان  
  علي اباد تيران چكان حسين اباد  
  ديگه جوشان خدادادكش عليا  
  پنيكستان خان اباد دشت خاني  
  پاچه لك شرقي فيروزاباد ده سيدكشت ورزه  
  ده نصير كيورزعليا ده صيدال كشت ورزه  
  سور برم ده محمدحسين  
  كانسرخ خمستان زيبا  
  كلكعزيزاباد خيراباد سرقلعه  
  كندرچه سنگ سفيد شول ابادعليا  
  باوكي كاظم اباد كاداود  
  ده سفيدكانسرخ كهريزسرخ ليرحسين چلي  
  كشكك كيورزسفلي مواره  
  ملك اباد گل بهاراحمداباد وزمستان نمك كشت ورزه  
  برن اباد گل بهارمحمدباقري سركول  
  سنج گله وند رشكان  
  عالي محمود گوران سري كوه اميدعلي  
  قلعه بردي گل بهاريوسف اباد اب رحمت  
  چقاطرم انوج خمه  
  حاجي اباد پيردزگاه خمه سفلي  
  دهنوعبدالوند چغاگرگ خمه عليا  
  شريف اباد چرباس سفيدقبا  
  طاسهل حاجي ابادبسحاق كندر  
  مال اشور داريچه خاك اباد  
  اردودر دم كمر مزرعه اباد  
  فرسش ده جاني كزنار  
  ده گاه دارسفيد ده نواليگر خورهه  
  فرسش ده نوخواجه شكراله دره حيدر  
  فهره گل بهارسفلي عباس اباد  
  كمري دارسفيد گل بهارعليا گل زرد  
  كمري دارسفيد شهريار كوره چي  
  گل گله فيقان محمودابادشهاب  
  ايوج قاسم اباد موشله  
  زرشك دارسفيد قلعه پيري ميرونده  
  قره خان گل بهاراتابكي حاجي اباددرويش  
  هما گل بهارشيخ ميري ده سفيددرويش  
  هوه اب باريك پيشكوه ذلقي  
  ذلقي شرقي ايونده ارجنك  
  تنگ كوره سفلي خليل اباد چال چنار  
  تنگ كوره عليا ده سلمان حاج اسماعيل  
  تيتكان دهله بدراباد  
  تيندر دهله صوفيان خاكبتيه  
  دراشگفت صالح صغير خرسيون  
  دستگرد شريف اباد دره ماهي سفلي  
  ديزاباد علي اباد سيبك  
  سرقلعه سفلي كيچه عباس برفي  
  سرقلعه عليا مشكك كيزان دره  
  كيش بزنويد همايي جوزير  
  كيش گله بيد چشمه مرواريد حرابادسفلي  
  گله موه ذلقي غربي حرابادعليا  
  مبارك اباد الون عباسي ده سيد  
  محسني پرچل دره دايي  
  مره پروازه اب گرمك سفلي  
  موچرلا پزسفلي اب گرمك عليا  
  وارك پزعليا بيشه خزان  
  هستك داودك چال قلعه  
  چاله پره دره چين چقاوقفي  
  ايرمان سوزر دركول  
  بردشمشير سوي دره بيدنورعلي  
  بيشه كرت دره ماهي عليا  
  پاخيمه گاه كوليرمه ده برزو  
  پنبه كار ليروك دهگاه  
  تبره احمدحسن سركول  
  تلون گرد اب كاسه سكانه  
  توت روداب اب كلاه اسلام اباد/شاه اباد  
  توت رهگاني اب گزگ قلعه پاچه  
  جيرگاه ايلرد قليان  
  چالگز پزوسطي كاگلستان  
  دره تاريك پس دز كاگلستان برافتاب  
  دره لير پشت بيشه گشان  
  دوركبالا تنگ تاف گله بردر  
  دوركقلندران چال طلا گيلان  
  ده شاهي جنگل بلند ملك الوس  
  ده نو چالشير ناصرابادكركبود  
  سارابادبرافتاب چلان نخودكاردرمني  
  سارابادسفلي چيتي هنديله  
  سرچات خورخفت حسن اباددرمني  
  شاروند دم دم    
  قلعه بزنويد رادز    
  گرداب رزگه    
  گنداب رضايي    
  محمداباد سراستانه    
  مليا سرچات داودك    
  هفتخواني سه پلان    
  پندكي سيدحسن    
  چاركي عباسي    
    فيل بوستان    
    فيلا    
    كل گاه    
    گله گه    
    گلي كرت    
    گله كور    
    گزستان    
    ليرپيري    
    مودل    
    ميانروبه    
    تله رزه    
    ني بدر    
    ده مورت    
    امامزاده محمدحسن    
    پل چي    
    گوشه
.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب ...
استان لرستان
پنج شنبه 17 / 7 / 1393 ساعت 5 AM | بازدید : 942 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

استان لرستان با 28157 كيلومترمربع مساحت و 1720 هزار نفر جمعـيت به ترتيـب حدود 7/1و6/2 درصد وسعـت و جمعـيت كشــور را
شامل مي شود . نرخ رشد جمعيت در استان به طور متوسط54/1 درصد مي باشد كه بالاتراز نرخ رشد جمعيت كشور است .
نرخ فعاليت و بيكاري در استان لرستان به ترتيب معادل 8/34 درصد كه پايينتر از سطح ملي و 19 درصد كه بالاتر از سطح ميزان نرخ فعاليت و بيكاري كشور مي باشد . نرخ شهرنشيني در اين استان پايينتر از شهرنشيني كشور بوده و ميزان آن معادل 59 درصد است . حدود 80 درصد جمعيت 6 ساله و بالاتر درآن باسوادند كه اين ميزان پايينتر از سطح كشور مي باشد . تراكم جمعيت در استان 61 نفر در كيلومتر مربع است كه بالاتر از تراكم جمعيت كشور مي باشد .

حدود88 درصد از روستاهاي بالاي 20 خانوار آن از آب آشاميدني بهداشتي برخوردارند و بالغ بر2/96 درصد آن روستاها برق دار هستند. سطح برخورداري از آب آشاميدني روستاها در اين استان پايينتر از متوسط ملي و ميزان برخورداري از برق پايينتر از متوسط كشور است

 
 

شهرستان خود را انتخاب کنید
 

 
   کوهدشت خرم آباد الیگودرز  
         
  پلدختر سلسله ازنا  
         
    دلفان دورود بروجرد

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ضرب المثل های لرستان
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 3 AM | بازدید : 983 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

-دَسِم دِ گَردِنت،تَشِم دِ خَرمِنِت!=دستم دور گردنت،آتشم در خرمنت!
این ضرب المثل لری بیانگر اظهار دوستی و صمیمیت در عین دشمنی و کینه توزی است.طرف در عین حال که در ظاهر به نشانه دوستی و صمیمیت زیاد دستش را دور گردن شما حلقه کرده است،هستی و زندگی و آبرو و حیثیت شما را نشانه گرفته و به آتش می‌کشد!در بسیاری از موارد واقعا ضرب المثل‌ها و زبانزدهای لری دست کمی از سخنان حکیمانه ندارند و بسیار غنی و بامعنا هستند.در زمانه کنونی و در زندگی فردی و اجتماعی مان،هر لحظه ما شاهد مصداق‌های این ضرب المثل لری هستیم.آری،چقدر زیادند مصداق های«دسم د گردنت،تشم د خرمنت»در روزگار غریب ما!
بَردِی گِه وات پئی نِموحِره،بَشی دِ ساش!
سنگی که با تو غلت نمی‌خورد و جابجا نمی‌شود،در سایه اش بنشین!
قوم لر در میان اقوام ایرانی به تسلیم ناپذیری شهره است،اما این ضرب المثل نشان می‌دهد که مردمان این قوم چندان هم به مشت کوبیدن بر سندان بدون در نظر گرفتن مصلحت‌ها و توانایی‌ها اعتقاد نداشته و ندارند.این ضرب المثل با منطقی مبتنی بر درایت و دوراندیشی و صبر و استقامت می‌گوید که اگر فعلا قدرت و توان از سر راه برداشتن دشمن قهار را نداری،عجله نکن و صبور باش و از حداقل امکانات هم خودت را محروم نکن.نمی گوید در سایه سنگ بخواب!می گوید در سایه اش بنشین و لختی قوت بگیر و تجدید نیرو کن،شاید در کوشش‌های بعدی،آن را از جا بکنی و بغلتانی و به ته دره بفرستی!
وِ زُونِ خَش،مارِن دِ سییا بَکَش!
با زبان خوش،ما را از سوراخ بیرون بیاور!
در این ضرب المثل لری،مار سمبل آشتی ناپذیری و وحشی گری و کینه و خصومت است.«زُونِ خَش»-زبان خوش-شامل همه ملاحظات کلامی و بیانی اعم از لحن،منطق،استدلال،انصاف،حسن نیت و...می باشد.می گوید که دشمن جان را نیز می‌توان با زبان و بیان نیکو و حسنه ومنطقی و منصفانه تسلیم کرد و به مدارا و سازش کشاند.امروزه و در دنیای پر از تلاطم و تضاد کنونی،زبان خوش یک استراتژی مدیریتی در خانواده و جامعه و عرصه بین المللی است که خیرات و برکات زیادی از جمله اصلاح امور،امنیت،آرامش و صلح را به دنبال دارد.بی جهت نیست که در اخلاق و مذاهب نیز گفتار و بیان ملین و سنجیده و منطقی و منصفانه جزء مبانی و اصول مهم در روابط انسانی و اجتماعی تلقی می‌گردد.
تو پولا ئو مِه پولا،جامو نِمووَه زیر یِه کولا!
تو پولاد(فولاد) و من پولاد،در زیر سقف یک کولا(آلاچیق)نمی گنجیم!
قبلا هم گفته ام که بسیاری از ضرب المثل‌های لری موزون و به صورت شعر می‌باشند که این ضرب المثل هم از جمله آن هاست.پولاد مظهر سختی و سرسختی و عدم انعطاف است.این ضرب المثل اشاره به غیر منعطف بودن دو فرد یا گروه از نظر رفتاری و اخلاقی دارد که در زیر یک سقف یا در یک محل زندگی می‌کنند ولی اهل انعطاف و گذشت و مدارا و رواداری نیستند.به طور کلی این ضرب المثل بیانگر یک حقیقت در همزیستی خانوادگی و اجتماعی است و آن این که بدون گذشت و اغماض و مدارا و تساهل و انعطاف،امکان زیست مسالمت آمیز و مبتنی بر رعایت حقوق انسانی وجود ندارد و هر کدام از طرفین ملزم به رعایت نرمش و کوتاه آمدن هستند،وگرنه اگر کار به مخاصمه و درگیری کشانده شود،ممکن است «کولا»که سرپناهی ضعیف و لرزان است ،هر آینه در اثر نزاع و کشمکش بر سر ساکنان آن خراب شود و در نتیجه همه ضرر کنند.خوب است که این ضرب المثل آویزه گوش کسانی باشد که در صحنه خانواده و اجتماع،مرغ شان همیشه یک پا دارد و با یک دندگی و لجاجت خود بنیان زیست شرافتمندانه در کنار همدیگر را بر باد می‌دهند و سقف لرزان خانه و کاشانه را بر سر خود و دیگران آوار می‌کنند!
تِلَه سی چِی بُحِرِمِت گِه بَپِی کی دِ ریشِم!؟
«تِلَه» چرا بخورمت که به ریشم آغشته شوی!؟
«تِلَه» یک غذای ساده و بی ارزش است که لرها در گذشته،صرفا جهت سدجوع و رفع گرسنگی مفرط از آن استفاده میکرده اند.تله با ریختن آرد به داخل آب و جوش زدن سریع آن درست می‌شده است.موقعی که مخلوط آرد و آب به یک سیال رقیق و روان و داغ تبدیل می‌شده است،آن را می‌خورده اند.این غذا به حدی بی ارزش بوده که هر کسی که سرش به تنش می‌ارزیده،حاضر نبوده آن را بخورد! زیرا مورد استهزا و تمسخر دیگران قرار می‌گرفته و او را «تِلَه حَر» -تله خورـ می‌نامیده اند که در بین مردم جنبه طعنه و تمسخر پیدا می‌کرده است.از این غذای سهل الوصول و بی ارزش گاهی هم برای رفع دل درد احشام و چارپایان و کمک به زایمان آن ها،استفاده می‌کرده اند.گذشته از همه این ها،دردسر خوردن«تِلَه» هم مزید بر علت بوده است.هنگام خوردن تله،به دلیل شل و آبکی بودن به ریش و سبیل فرد خورنده آن می‌ریخته و لحظاتی بعد چسبناک و سفت می‌شده به طوری که جدا کردن آن از ریش و سبیل او مشکل بوده  و فرد خورنده را رسوای عام و خاص می‌کرده و به اصطلاح سیبل خنده و تمسخر دیگران می‌کرده است.ماجرای« تِلَه» و «تِلَه حَر» به خوبی به فرهنگ عامیانه لرتباران راه یافته و به صورت این ضرب المثل عبرت انگیز در آمده است.این روزها هم بسیاری از ماجراهای کلان کشور ما،مصداق عینی و بسیار خنده دار همین ضرب المثل هستند.پس شما هم جلوی خودتان را نگیرید و سیر دل تان به این ماجرا بخندید و غم روزگار را بر باد بدهید!خنده‌های تان مستدام!
یکى نُو دِه هُنَش نِوى، مى‏رَت پیاز مى‏خرى!
یکى نان در خانه نداشت، مى‏رفت پیاز مى‏خرید!
ـ لویینَ ده گُسنى مُرد، مى‏گُتِن گِردَ دِلِش گِرِتَ.
آسیابان از گرسنگى مرد، مى‏گفتند: از پرخورى است [و یا مى‏گفتند: نان گِردَ دلش را گرفته].
ـ سیر، خَوَرْه گُسْنَ نارَ.
آدم سیر از آدم گرسنه خبر ندارد.
ـ یه گُل ووهار نه مو.
با یک گل بهار نمى‏شود.
ـ هه ر که بویل مه کیه مه ل کولیره [یک نوع نان که آن را در زیر خاکستر داغ زغال مى‏پزند] وژرا:
هر کس خاکستر زغال را روى نان خود مى‏ریزد. (یعنى هر کسى براى خود مى‏کوشد).
دل مه ژى رازیونه‏ها بارِرَ:
دلم درد مى‏کند حال آنکه رازیانه در کوله‏بارم وجود دارد.
گُر وَل! مال نُوین میشل کَدخُدا بین.
گربه‏ها در خانه نبودند، موشها کدخدا بودند.
ـ شُتِر کُلْ چىْ مَیرى کَم و یژنگ نِمَیرى.
شتر تمام چیزها را مى‏برد، الک آرد دیز نمى‏برد.
ـ گُروَه میش اَره ضَعف دِل وِ ژَ مَگرى عِزَت اَرساى مالَه مَنى.
گربه موش را براى ضعف دل خود مى‏گیرد، عزت را براى صاحبخانه مى‏گذارد.
ـ اسب خرمنه نه هى بار اِکنن.
اسب از خر جا مانده را همیشه بار مى‏کنند.
ـ ایر کلا آقاسه نیده بید، ادعا شایى اِکرد.
اگر کلاه پدرش را ندیده بود، ادعاى شاهى مى‏کرد.
ـ دوغ که وم نمه یى، په چه کاسنه مشگنى.
دوغ که نمى‏دهى، پس چرا کاسه را مى‏شکنى.
ـ تف دِدَس پتى ارکُرِ شایى
تف به دست خالى و به چیزى اگر پسر شاه باشى.
ـ وش گتن ئى خر دپمه درار
به او گفتن این خر را از پنه درآور.
ـ لو و دنو هم و یک موحورن.
لب و دندان هم به هم مى‏خورند.

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آش ترخینه
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 2 AM | بازدید : 937 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

طرزتهیه آش ترخینه...

نخود و لوبیا 1 لیوان، عدس 4/3 لیوان ،کشگینه نیم کیلو، پیاز داغ نصف لیوان، سبزی آش نیم کیلو، نمک و فلفل و زرد چوبه به میزان لازم ،نعناع داغ وپیاز داغ برای تزیین.
طرز تهیه کشگینه (ترخینه) : بلغور گندم 1 لیوان ، کشک ۱ لیوان (یا دوغ 3 لیوان)، 1قاشق سبزی کوهی معطر، همه را با هم می‌جوشانیم تا کشک یا دوغ به خورد بلغور برود وسفت شود وبعد آن را به صورت کلوچه کرده می‌گذاریم خشک شود.
طرز تهیه آش :از شب قبل نخود و لوبیا را خیس می‌کنیم بعد آنها را پخته ( اولین آبش را دور می‌ریزیم) و عدس و کشگینه را به آن اضافه می‌کنیم وقتی کشگینه‌ها باز شدند  پیاز داغ و زردچوبه تفت داده را به همراه نمک وفلفل افزوده به مدت 1 ساعت این پخت باید انجام شود سپس سبزی آش را به مواد اضافه کرده و دوباره به مدت 1 ساعت می‌پزیم تا آش جا بیفتد سپس سطح آن را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین می‌کنیم.

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تونل برفی
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 2 AM | بازدید : 842 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

 

تونل برفی یکی از آثار طبیعی استان لرستان است که به‎صورت طبیعی در زیر برف و یخ‌های دامنه اشترانکوه در منطقه کمندان ودرنزدیکی روستای طاسهل دربین شهرازناوالیگودرزبه‎وجود آمده است.

















طول این تونل بالغ بر ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین 2.5 تا ۳ متر است؛ از این تونل برفی فقط در فصل‌های بهار و تابستان می‌توان بازدید کرد.این شگفتی بی‎نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال‌های متمادی در اشترانکوه است؛  





دره‎ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن‌های سهمگین درون آن، توده‎ای از برف تشکیل می‌شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف‌ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می‌آید.برای رفتن به تونل برفی باید به اشترانکوه رفت؛ رشته‎کوه سر به فلک کشیده‎ای که با 13 قله در پنج کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است. از دل این رشته‎کوه، راهی به سوی روستای سرسبز کمندان ونزدیک آن روستای طاسهل وجود دارد.



 

حتماازاین منطقه زیباوشگفت آوردیدن کنید.

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
قالی بافی
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 2 AM | بازدید : 779 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

قالی بافی و فرشهای سنتی لرستان جز بافته‌های سنتی ایران است که در زمره فرشهای هندسی قرار داشته و به صورت ذهنی بافته می‌شوند. از ویژگی‌های مهم آنها استفاده از طبیعت، محیط اطراف، باورها، عقاید و رسوم محلی در طراحی نقوش این گونه قالی است.
سابقه فرش بافی در لرستان را با توجه به نمونه‌های موجود یکصد و پنجاه ساله تخمین می‌زنند. بارون دوبد، سیاح روسی در سال 1840 در سفرنامه خود، به قالی بافی زنان لر اشاره می‌کند اما سابقه قالی بافی در لرستان به سالهای قبل از سفر بارون دوبد بر می‌گردد چرا که بخش مهمی از قطعات مفرغی که از استان لرستان بدست آمده و با نام گیوه با سنجاق، سوزن و امثال آن وصف شده اند سکهای قالی بافی هستند و قلابی که معمولاً در سر آنها با پیکره‌های کوچک گوزن، بز کوهی و ... ساخته شده بطور مشخص برای گرفتن با انگشتان و کوبیدن قالی است.ایلات لر از قدمی‌ترین عشایری هستند که درغرب ایران و در دامنه‌های سلسله جبال زاگرس در میانه مردم شهرنشین و سایر ایلات در یک زیست گاه پهناور که مشتمل بر قسمت هائی ازاستان‌های فارس، کهکیلویه و بویر احمد، اصفهان، بختیاری، اراک و لرستان می‌باشد به گونه چادرنشینی و بعضی اسکان یافته با حفظ تمام خصوصیات قومی خود زندگی می‌کنند.سابقه بافندگی در میان عشایر لر بیشتر از یکصد و پنجاه سال نیست. تولیدات اندک آن‌ها گرچه از نفاست فرش‌های شهر بافت بی بهره است ولی در عوض با طرح‌های ساده و اکثر زیبائی که بیشتر در سبک‌های هندسی و شاخه شکسته مجسم می‌شوند طرفداران پرو پا قرصی در میان معماران و دکوراتورهای اروپائی برای خود پیدا کرده اند. روش‌های بافت و طرح‌های قالی تیره‌های متعدد الوار در کلیه این مناطق کم و بیش یکسان بوده و فرش‌های آن‌ها اغلب با کاربرد رنگ‌های طبیعی و به صورت ضخیم بافته می‌شوند. بافت قالیچه‌های مخصوصی به ناک گَبّه که درقالی بافی فارس آن‌ها را مطالعه می‌کنیم ا ویژگی‌های قالی بافی این ایلات است. بیشتر در اندازه‌های کوچک در میان بافته‌های برخی از آنان از جمله الوار ساکن نصرآباد(جنوب اصفهان) نیز دیده می‌شود.

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موسیقی لری
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 2 AM | بازدید : 902 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

موسیقی لری با موسیقی "ردیف دستگاهی" پیوند نزدیکی دارد . بخش مهمی از این موسیقی از طریق کمانچه و کمانچه نوازی محلی در موسیقی رسمی ایران "ردیف" نیز تأثیر گذاشته است . اغلب موسیقی‌های محلی لرستان در دستگاه ماهور و بیش‌تر با ساز کمانچه اجرا می‌شوند . موسیقی‌های لرستان به چهار بخش موسیقی کار ، موسیقی مراسم ، موسیقی عروسی و موسیقی ترانه‌های روز تقسیم شده است . ترانه‌ها و رقص‌های متداول لری بیش‌تر حماسی هستند و ترانه هایی که جنبه تغزل دارند ، در بین مردم از تداول کم‌تری برخوردار هستند . رقص‌های بومی لری گاهی با وزن و سرعت آهسته و گاهی با تندی بیشتر اجرا و در همه حال به صورت گروهی اجرا می‌شود .
 هم اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه، موسبقی و ترانه‌های حماسه رزمی، موسیقی و ترانه‌های سوگواری، موسیقی و ترانه‌های فصول، موسیقی و ترانه‌های کار، موسیقی و ترانه‌های طنز و سرودهای مذهبی.
موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه: شامل ترانه‌ها و آهنگ‌هایی است در وصال یا فراق معشوق مانند ترانه‌های هی لو، بینا بینا، کیودار یا نغمه‌های شیرین و خسرو، ساری خوانی، میربگی(میرونه) و ده‌ها ترانه دیگر که در مقامهای مختلف موسیقی لری اجرا می‌گردد.
موسبقی و ترانه‌های حماسه رزمی: این سرودها بیانگر ارزشهای حماسی و رزمی جنگاوران در میان ایل هستند. مانند جنگ لرو، دایه دایه و یا مقامهای موسیقی بدون کلام که در رزم‌گاه و مسابقه به کار رفته‌اند، مانند جنگه را، سوارهو و نقاره.
موسیقی و ترانه‌های سوگواری: این موسیقی بیشتر جنبه آیینی داشته‌است و در مواقع سوگواری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوانی دارد، مانند چمری یا سایر مقامها، از جمله، سحری، پاکتلی، شیونی و ده‌ها مقام دیگر.
موسیقی و ترانه‌های فصول: موسیقی و ترانه‌های ویژه فصول مختلف مانند برزه کوهی، ماله ژیری، کوچ بارو.
موسیقی و ترانه‌های کار: به منظور سهولت و تسریع در کار مردان و زنان ایلاتی، این ترانه‌ها به صورت فردی یا دسته جمعی خوانده می‌شود، مانند ترانه‌های گل‌درو(برزیگری)، هوله(خرمن کوبی)، مشک زنی، شیردوشی و چوپانی.
موسیقی و ترانه‌های طنز: این ترانه‌ها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایشی طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده‌است.
سرودهای مذهبی: بر اساس کلام‌های یارسان(از سروده‌های اهل حق)بوده، جنبه عرفانی و اعتقادی آن بسیار عمیق است. مانند ضامن آهو، سرای خاموشان(شهر بی‌صدا) و دوازده کلام یاری..
سازهای موسیقی لری عبارتند از سرنا، دهل، تال (کمانچه)، تنبک (تمک)، و سازهای سنتی مرسوم از جمله سازهایی هستند که در موسیقی قوم لر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان کمانچه تنها سازی است که با ساز سایر اقوام تفاوت اساسی دارد.
سرنا
سرنا (یا سورْنا) نام ساز بادی باستانی ایرانی است که از چوب ساخته می‌شود.سُرنا و کَرنا هر دو به معنی بوق و با لغت "Horn" در انگلیسی از یک ریشه می‌باشند. در اصل در میان اقوامی که زبان هندواروپائی اولیه را صحبت می‌کردند این ساز به علت اینکه از شاخ حیوانات ساخته می‌شد به این اسم نامیده شده.البته سُرنای کنونی به مراتب از بوقهای شاخی اولیه پیشرفته‌تر است، ولی عضوی از خانواده سازهای بادی یا بوقی به شمار می‌آید.
دهل[ویرایش]
نوشتار اصلی: دهل
دهل نام یکی از سازهای کوبه‌ای موسیقی است. دهل طبلی بزرگ و دورویه‌ای که هر دو طرف آن پوستی از گاو یا گاومیش دارد، است. در متن‌های مختلف نام آن، داول، تاول و داوول آمده است.
کمانچه
کمانچه یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور زمین است.این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای تحتانی ساز پایه نیز دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. کمانچه لری یا تال سازی است که به کمانچه متداول در موسیقی سنتی شباهت‌های فراوانی دارد اما دو ویژگی آن را از کمانچه سنتی مجزا می‌سازد. اولین ویژگی مربوط به کاسیه این ساز است که برخلاف کمانچه سنتی بسته و یک تکه نیست بلکه انتهای آن باز، شکلش تا حدودی مخروطی و درون کاسه و زیر پوست قابل مشاهده می‌باشد. به همین دلیل آن را کمانچه پشت باز نیز می‌گویند.
دومین ویژگی در حفظ سنت کهن تعداد سیم‌ها در این ساز است. از دوران باستان تا عهد قاجار کمانچه دارای سه سیم بود، اما پس از ورود ویولن به ایران کمانچه نوازان به تقلید سیم چهارمی بر کمانچه افزودند.کمانچه موسیقی سنتی امروزه دارای چهار سیم می‌باشد. شایان ذکر است که در موسیقی کردی از این کمانچه استفاده نمی‌شود و با وجود وجوه اشتراک میان این دو موسیقی کمانچه پشت باز فقط به عنوان ساز انحصاری مردم لر مطرح است.
تنبک
تمبک یکی از سازهای کوبه‌ای پوستی است و از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام‌شکل محسوب می‌شود که از این خانواده می‌توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد.
تنبور
تنبور یکی از سازهای زهی است که در آن سیم‌ها از روی دسته‌ای بلند و کاسه‌ای عبور کرده‌است و با ضربه انگشتان به صدا درمی‌آید.امروزه از تنبور می‌توان به ساز محلی با دسته‌ای بلندتر و کاسه‌ای بزرگتر و منحنی‌تر از سه‌تار دارای دو یا سه سیم و چهارده پرده که به فاصله اکتاو در ساز پرده‌بندی شده، تعبیر نمود. ویژگی‌های اجرایی آن در دوتار مشهود نیست. تنبور را با پنجه نوازند و این خود دلیلی است بر ارتباط خانوادگی تنبور و دوتار محلی و سه‌تار که آنها نیز با انگشت (ناخن) به صدا در می‌آیند.
موسیقی لری علیرغم ظرفیت و توانش تا اوایل دهه چهل در مرزهای مناطق لر نشین باقی مانده و گوش دادن به این غذای روح فقط در مناسبت‌های محدودی امکان پذیر بود. اما با رشد تکنولوژی رسانه ای و همگانی شدن دستگاه‌های ضبط و پخش، گراما فون و رادیو و تلویزیون، دسترسی به نواهای دلپذیر برای همگان آسان‌تر شد ولی موسیقی لری همچنان در چهار چوب مرزهای معین اسیر بود. اگر نقش موسیقی را در زندگی مردم لر ز گهواره تا گور بدانیم، پر بیجا نگفته ایم. در تولد، کار، استراحت، جنگ، پیروزی یا شکست و حتی مرگ، هر یک ملودی خاص خود را دارد. آری موسیقی لری هم رزمی است و هم بزمی. رضا سقائی در دهه پنجاه با آن صدای مخملی در لرستان به اوج رسید و این صدای گرم او بود که مرزهای لرستان را درنوردید و ترانه هایش توانست نه تنها برای مردم لر تبار بلکه برای هر کس در هر گوشه سرزمین پهناور ایران خاطره ساز شود. در این دوران نگاه بسیاری از علاقه مندان به موسیقی سنتی و محلی به این سمت کشیده شد. کمانچه دیگر بی صدا نماند و گوش دادن به موسیقی لری هم عقب افتادگی به حساب نمی‌آمد.
بعضی از ترانه‌ها در ابتدا با سکوت(ضد ضرب)همراه هستند، این مطلب به عنوان نقطه اشتراک با موسیقی کردی مطرح است.ترانه‌ها مانند سنت رایج در ترانه‌های محلی سایر نواحی، از دو جمله (فراز و فرود)و گاه از یک جمله تشکیل یافته‌اند. و معمولاً بیت واحدی از کلام در هر ترانه وجود دارد که مانند ترجیع بند تکرای می‌گردد، عموماً ترانه‌ها با انتخاب کلمه‌ای از این بیت نامگذاری می‌شوند، مشابه این مورد در ترانه‌های قوم کرد وجود دارد.در ترانه‌ها همواره از کلماتی مانند هه، خدا، اری و عزیزم استفاده می‌شود که این کلمات در پیوند و تطبیق هجاهای شعر و موسیقی ایفای نقش می‌کنند.
معمولاً در پایان هر ترانه نوازندگان قطعه‌ای ضربی با ریتم ۴/۲ می‌نوازند.این مورد نیز در موسیقی مردم کرد وجود دارد.از اشعار هجایی و بیت‌های تکراری در ترانها (نسبت به قوم کرد)کمتر استفاده می‌گرد به ویژه در ترانه‌هایی که برای مردم لر شناخته شده هستند.در اجرای موسیقی نوعی لهجه خاص (لری)توسط نوازندگان کمانچه القا می‌شود که تاکیدی بر هویت ملودیک موسیقی در این قوم می‌باشد.
قسمت اعظم ترانه‌های قوم لر به ویژه در منطقه لرستان در دستگاه ماهور ساخته شده‌اند این ساخته‌ها با حسن سلحشوری و روحیه حماسی مردمان این منطق منطبق است.هر اندازه موسیقی منطقه لرستان به موسیقی کردی نزدیک است به همان نسبت موسیقی مناطق بختیاری با موسیقی نواحی فارس و جنوبی ایران سنخیت دارد.
 

 

منبع :http://homdang.persianblog.ir/
http://fa.wikipedia.org/wiki
http://www.ichto.ir/Default.aspx?tabid=533

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
پوشش زنان لر
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 2 AM | بازدید : 772 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

پوشش زنان لر نمادی از هویت و فرهنگ این دیار
پوشاک زنان لر بنا به موقعیت اجتماعی ، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی‌های مشخصی برخوردار است . پوشاک زنان جوان لر با پارچه‌های الوان در رنگها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی می‌باشد . زنان مسن‌تر پارچه هائی به رنگ تیره و طرح ای ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند . روسریهای زنان لر که در زبان محلی به آن " گل ونی " می‌گویند . زیبائی خاصی به سر زنان لر می‌دهد . این روسریها که معمولاً ابریشمی می‌باشند و در طرح‌ها و رنگهای مختلف به کار می‌روند . با گره زیبائی به دور سر پیچیده می‌شود گوشه‌های آن هم به صورت آویزان بر پشت سر قرار می‌گیرد . پیراهن زنان لر دارای برشی ساده ، بلند و گشاد است با طرح‌های گلدار و رنگهای الوان . شلوار پوشاک زنان لر از لحاظ ترکیب و جنس پارچه دو قسمتی و دو رنگی است . معمولاً از دمپا تا حدود بالای زانو، پارچه ساده با نقشبندی و نواردوزی شده است و قسمت بالاتر به رنگ دیگر و گلدار می‌باشد . قسمت‌های دیگری بر روی پیراهن زنان قرار می‌گیرد از جمله " کلنجه " کت مخملی که در جلوی بدن بسته نمی‌شود ، بقیه و لبه‌های دم آستین و دور شکاف آن یراقدوزی و نواردوزی شده است . " سرداری " که پوششی است بلند تا به پشت پا ، جلوی آن بدون دگمه است با آستینی تا آرنج که اغلب از مخمل با الوان مشکی ، سبز و قرمز تهیه می‌شود . دوره‌های آستین و دامن آن به پهنای دو تا سه انگشت یراقدوزی و نواردوزی شده است . " کت " که نیم تنه را می‌پوشاند ، نواردوزی ندارد و با دکمه در جلو بسته می‌شود . " جلیقه " که همیشه باز است و دکمه ندارد و در قسمت جلوی آن یراقدوزی ، سکه دوزی شده است .
پیراهنهای رنگارنگ و دارای پوشش زنان لر
پیراهن زنان لر دارای برشی ساده، بلند و گشاد با طرحهای گلدار و رنگهای متنوع است. لباس زنان لر دارای قسمت‌های مختلفی چون "کلنجه" ، "سرداری" یا "کمرچین" و "جلیقه" است.
"کلنجه" کت مخملی است که بر روی پیراهن زنان لر پوشیده می‌شود و یقه و لبه‌های دم آستین و دور شکاف آن یراقدوزی و نواردوزی شده است.
"سرداری" که پوششی است بلند تا به پشت پا، جلوی آن بدون دکمه است با آستینی تا آرنج که اغلب از مخمل با رنگهای مشکی، سبز و قرمز تهیه می‌شود. دوره‌های آستین و دامن آن به پهنای دو تا سه انگشت یراقدوزی و نواردوزی شده است.
"کت" که نیم تنه را می‌پوشاند، نوار دوزی ندارد و با دکمه در جلو بسته می‌شود. "جلیقه " که همیشه باز است و دکمه ندارد و در قسمت جلوی آن یراقدوزی و سکه دوزی شده است.
شلوار یا به زبان محلی لرستان "شاوال" عبارت است از زیر جامه ای لیفه دار یا کمری دار به مدل شلوارهای کردی از پارچه‌های الوان رنگی که زیر پیراهن می‌پوشند.
شلوار زنان لر از لحاظ ترکیب و جنس پارچه دو قسمتی و دو رنگی است به طوری که از دمپا تا حدود بالای زانو، پارچه ساده با نقشبندی و نواردوزی شده است و قسمت بالاتر به رنگ دیگر و گلدار است.
لباس مردان لر؛ ساده و زیبا
مردان لرستانی نیز دارای پوشش ساده ای هستند که جنبه‌های تزئین آن کمتر است و در عرف معمول این دیار به "شال و ستره" معروف است. شلوار مردان لر به طرح و هیبت شلوارهای کردی است و پیراهن آنان با برش ساده و اغلب به رنگ سفید و گاه رنگی است.
پیراهن مردان لر که در گویش محلی به آن "جومه" یا "کراس" می‌گویند دارای آستین‌های بلند و یقه گرد بوده و از جنس کرباس و به رنگ سفید تهیه می‌شد.
"شال" پارچه بلند و سفیدی است به عرض 90-60 سانتی متر و به طول 9-6 متر از جنس چلوار که آنرا چند دور به کمر می‌پیچانند و علاوه بر آن در مواقع ضروری از آن به عنوان کفن، پیچاندن محل زخم یا طناب استفاده می‌کردند.
"ستره" قبای مخصوصی است که اندازه آن تا زیر زانو بوده و بیشتر در مواقع رسمی از آن استفاده می‌شود و از قدیمی‌ترین انواع پوشاک در ایران است که در طرح‌های گلدار و شاد برای مراسم شادی و جشن و در طرحهای ساده با رنگهای کم مایه در انجام مراسم تشریفاتی و عزا به کار می‌آید.
کلاه و گیوه دست ساز مردان لر
"کلاه نمدی" و "گیوه" نیز از خصوصیات ویژه لباس مردان لر است. کلاه نمدی کلاه مدور بدون لبه ای است که از نمد ساخته شده است و "گیوه" نوعی کفش دست ساز محلی است که کف آن چرم و یا پلاستیک ضخیم ومحکمی است که رویه آن به صورت نخ تابیده بافته می‌شود.
"کپنک" یا "فرجی" و همچنین "چوغا" از دیگر لباس‌های اصیل لر زبانان است.
"کپنک" یک نوع قبای نمدی پشمی محکم است که معمولا مورد استفاده چوپانان می‌باشد و در مواقع جنگ از آن به عنوان لباس رزم استفاده می‌شود زیرا ترکیب بسیار فشرده ای در ساخت آن بکار رفته است.
"چوغا" نیز نوعی بالاپوش مردانه است که بیشتر در منطقه بختیاری لرستان و چهارمحال و بختیاری مورد استفاده قرار گرفته و جنس آن از پشم گوسفند بوده و توسط زنان بختیاری بافته می‌شود.
مدیر قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد در این رابطه در گفتگو با مهر با اشاره به در نظر گرفتن غرفه هایی برای عرضه لباسهای محلی لرستان تصریح کرد: در یکی از این غرفه‌ها با به روز رسانی طرح‌های منحصر به فرد لباسهای لری مدلهای جالبی عرضه شده که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.
دیانوش چراغی با تاکید بر شاخصه‌های منحصر به فرد و زیبای لباسهای محلی لرستان، عنوان کرد: میراث فرهنگی لرستان با برپایی این غرفه‌ها و اطلاع رسانی بیشتر در راستای معرفی فرهنگ غنی لرستان تلاش می‌کند.
وی با تاکید بر استقبال مسافران نوروزی از لباسهای محلی لرستان، یادآور شد: همچنین در محل قلعه تاریخی فلک الافلاک امکانات لازم برای انداختن عکسهای یادگاری به همراه لباسهای محلی لرستان فراهم شده است.
پوشاک عشایر : تماشای شیوه زندگی عشایر کوچ نشین یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اجتماعی استان لرستان را تشکیل می‌دهد . عشایر استان لرستان دارای مسکن خاص خود ، صنایع دستی و لباس‌های رنگارنگ و دیدنی خود هستند و به همین لحاظ برای بازدیدکنندگان جذاب هستند . به طور کلی عشایر ایران که معیشت و آداب و رسوم خاص خود را دارند در ایران یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های زندگی اجتماعی به شمار می‌آیند . استان لرستان به سبب شرایط آب و هوایی و کوهستانی بودن خود ، محل ییلاق و قشلاق ایل‌ها و عشایر استان‌های اطراف است . عشایر و طایفه‌های لرستان در یک تقسیم بندی به دو بخش لر و لک تقسیم می‌شوند که از نظر لهجه ، سنن ، آداب و رسوم و برخی مسایل مذهبی با یک دیگر تفاوت دارند .

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
لرستان
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 2 AM | بازدید : 860 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

ستان لرستان، یکی از استان‌های غربی ایران است. این استان ۲۸٫۲۹۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت آن در سرشماری سال ۱۳۸۵ بالغ بر ۱٫۷۱۶٫۵۲۷ نفر گزارش شده‌است.این استان سیزدهمین استان ایران از نظر جمعیت می‌باشد و یکی از استان‌های پرجمعیت ایران به شمار می‌رود.خرم‌آباد مرکز استان است. طبق آمار سال ۱۳۸۵، خرم‌آباد بیستمین شهر بزرگ کشور است. لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوههای زاگرس پوشانده‌است. اشترانکوه با ۴۰۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان و پست‌ترین نقطه آن در جنوبی‌ترین ناحیه استان واقع شده و حدود ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. بر اساس یافته‌های باستان شناسی این منطقه یکی ازنخستین سکونتگاه‌های قدیمی بشر است و مفرغ لرستان از شهرت باستان‌شناسی زیادی برخوردار است. لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق العاده تاریخی یکی از 4 بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده است.این 4 بخش اصلی عبارتند از پیش از تاریخ، تاریخی و لرستان، دوران اسلامی، مهر و سکه .
استان لرستان در باختر ایران واقع شده و از شمال به استان‌های مرکزی و همدان ، از جنوب به استان خوزستان ، از خاور به استان اصفهان و از باختر به استان‌های کرمانشاه و ایلام محدود می‌شود . این استان از نظر جغرافیایی بین 46 درجه و 51 دقیقه تا 50 درجه و 3 دقیقه درازای خاوری و 32 درجه و 37 دقیقه تا 34 درجه و 22 دقیقه پهنای شمالی قرار گرفته است . پست‌ترین نقطه استان لرستان با ارتفاع 500 متر از سطح دریای آزاد در جنوبی‌ترین ناحیه آن واقع شده است و قله سن بران اشتران کوه با 4050 متر ارتفاع، بلندترین نقطه استان لرستان به حساب می‌آید که در شرق استان واقع شده است . استان لرستان دارای آب و هوای متنوعی است . در زمستان هنگامی که در شمال استان برف و کولاک و سرمای شدید جریان دارد، قسمت‌های جنوبی آن از هوای مطبوع و بارانی برخوردار است. بررسی‌های اقلیمی نشان می‌دهند که خرم آباد زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد . بروجرد زمستانی سرد و تابستانی معتدل دارد . الیگودرز نیز زمستانی بسیار سرد و تابستانی معتدل دارد .

لرها مردمانی هستند که از نظر قومی جزئی از مردم کرد به‌شمار نمی‌آیند. واژهٔ کرد در دوران تاریخی پس از حمله اعراب به ایران به معنای رمه‌گردانان و کوچ‌نشینان ایرانی‌تبار فلات ایران به کار رفته‌است و معنای قومی خاص نمی‌داده‌است. در برخی از منابع، لرها و دیلیمان و بلوچان و اقوام دیگر را جز کرد شمرده‌اند زیرا واژه "کرد" به معنی یک نوع شیوه زندگی و نه معنی زبانی بوده است.اما از لحاظ قومیت لرها گروهی جدا از کردها حساب می‌شوند. نام لر در متون تاریخی پس از حمله اعراب به ایران، اولین بار در قرن ۴ هجری قمری به شکل واژه‌های اللّریه، لاریه، بلاد اللور و لوریه در متون بازمانده از آن دوران بروز می‌کند.
در هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد بعضی از اقوام مهاجر با تصرف سرزمین بین النهرین (میان دو رود) در کوه‌های زاگرس اسکان یافتند . نام این اقوام به استناد کتیبه‌های بابلی ، آشوری ، ایلامی و در آثار بر جای مانده از سارگن- پادشاه مقتدر آکد (2030 – 2048 ق . م) – "لولوبی" ،"مانایی"، "کاسی" ، "گوتی" ، " نایدی" ،" آمادا " و"پارسوا" ذکر شده است . تاریخ نگاران ، در آریایی بودن لولوبی‌ها و مانایی‌ها تردید دارند ؛ اما شواهد تاریخی حاکی از آن است که کاسی‌ها در سال 1600 قبل از میلاد در لرستان کنونی می‌زیسته اند و محدوده حکومتی آن‌ها از شمال و خاور لرستان تا اطراف همدان توسعه داشته است . این قوم ، در هزاره دوم پیش از میلاد به قصد تصرف بابل دراین شهر نفوذ کردند و بعد از شکست اول از حمورابی (حاکم بابل) ، بالاخره توانستند در بابل مستقر شده و دومین سلسله شاهان آن جا را تأسیس کنند . با انقراض این سلسله نوپا (در هزاره دوم پیش از میلاد) توسط دولت مقتدر عیلام ، کاسی‌ها به سمت زاگرس عقب نشینی کردند و خراج گزار ایلام شدند . تا قبل از تسلط اسکندر مقدونی بر این ناحیه ، این قوم مانند سدی در برابر توسعه طلبی آشوری‌ها ، در مناطق خاوری مقاومت می‌کردند . بعد از مدتی ، قدرت این قوم کوه نشین به حدی رسید که شاهان سلسله هخامنشی هنگامی که از مسیر فارس به شوش یا از مسیر بابل به اکباتان می‌گذشتند ، هدیه هایی برای ایلات کوهستانی بین راه می‌فرستادند تا مسیر عبور آن‌ها را امن نگاه دارند . در دوره ساسانیان ، پشتکوه و پیشکوه را خاندان معروف هرمزان اداره می‌کردند . هرمزان ، آخرین فرمانروای این خاندان بود که با سپاهیان مسلمان در سال 16 هـ . ق به اسارت درآمد . مسلمانان پس از فتح " حلوان " ، نواحی شمالی لرستان را گرفتند و چند سال بعد در سال 21 هـ . ق، توانستند نهاوند و قسمت جنوبی لرستان را نیز ضمیمه محدوده حکومت خود کنند . سال بعد هنگامی که عمر مناطق تصرف شده را بین لشگریان کوفه و بصره تقسیم می‌کرد ، لرستان ضمیمه کوفه شده و از آن پس جزو ایالت جبال (عراق عجم) به حساب می‌آمد و تا میانه سده چهارم هجری قمری ، حکم ران این منطقه از بغداد یا کوفه تعیین می‌شد . در همین قرن ، حسنویه کرد این منطقه را به تصرف خود درآورد و خاندان او تا سال 500 هـ . ق بر لرستان تسلط داشتند . همزمان با استیلای قوم مغول بر ایران ، لرستان به دو قسمت لر بزرگ و لر کوچک تقسیم شد . هر یک از این دو قسمت از پیش از استیلای مغول تا مدت زمانی پس از انقراض ایلخانان ، امرای نیمه مستقل داشتند . اتابکان لر بزرگ از کردان شام بودند که در اواسط قرن ششم هجری از راه آذربایجان رهسپار ایران شدند و در محدوده اشتران کوه و جلگه‌های شمالی آن سکونت کردند . آن‌ها تا نیمه اول قرن نهم هجری (500 – 827 هـ . ق) حکومت کردند و ایذج (مال امیر) را- که خرابه‌های زیادی از آن باقی مانده- پایتخت خود قرار دادند . سلسله اتابکان با کشته شدن غیاث الدین کاووس (آخرین اتابک) به دست سلطان ابراهیم منقرض شد . اما اتابکان لرکوچک (580 – 1006 هـ. ق) با این که چندین امیر معتبر داشتند و حکومتشان نیز طولانی‌تر بود ، هیچ وقت اهمیت و اعتبار لر بزرگ را پیدا نکردند . آن‌ها موقعیتشان را تا زمان صفویه حفظ کردند و حتی قلمرو حکومت خود را تا باختر کوه‌های پشتکوه توسعه دادند . در سال 1006 ه . ق با کشته شدن شاهوری - آخرین فرد این سلسله - به فرمان شاه عباس اول ، این سلسله نیز برافتاد و حکومت لرستان به حسین نامی محول شد . خاندان این والی تا اوایل روی کار آمدن سلسله قاجار ، بر لرستان حکومت کردند و حکومت پشتکوه را نیز زمانی حکام بروجرد و زمانی حکام شوشتر به عهده داشتند .

استان لرستان از شمال به استانهای مرکزی و همدان , از شرق به اصفهان , از جنوب به استان خوزستان و از غرب به استانهای کرمانشاه و ایلام منتهی شده است .
بررسی‌های زبان شناسی و فرهنگی نشان دهنده پیوستگی قومی لرها با دیگر اقوام ایرانی به ویژه شعبه پارسی است . بین هزاره سوم و اول پیش از میلاد به هنگام مهاجرت اقوام آریایی شعبه ای از این اقوام موسوم به کاسیها به لرستان آمدند و با بومیان منطقه در آمیخته و بدین ترتیب نژاد تازه ای پدید آمد که بعدها به لر شهرت یافتند
پیش از اسلام آیین‌ها و مذاهب مختلفی در لرستان رایج بود . اولین نشانه‌های آلیز زروان که گفته می‌شود دین زرتشت از آن نشأت گرفته در لرستان دیده می‌شود . بعدها آیین مهر پرستی در کنار دین زرتشتی در لرستان پدید آمد . همچنین پرستش بانو آناهیتا الهه آبها نیز در لرستان شایع بود . پس از ورود اسلام ، مردم لرستان نیز همچون سایر اقوام ایران به این دین آسمانی گرایش پیدا کردند . از قرن هشتم هجری به بعد بتدریج مردم لرستان آیین تشیع را پذیرفتند و هم اکنون لرستان یکی از مناطق مهم شیعه نشین ایران به شمار می‌آید .

 موسیقی لری با موسیقی "ردیف دستگاهی" پیوند نزدیکی دارد . بخش مهمی از این موسیقی از طریق کمانچه و کمانچه نوازی محلی در موسیقی رسمی ایران "ردیف" نیز تأثیر گذاشته است . اغلب موسیقی‌های محلی لرستان در دستگاه ماهور و بیش‌تر با ساز کمانچه اجرا می‌شوند . موسیقی‌های لرستان به چهار بخش موسیقی کار ، موسیقی مراسم ، موسیقی عروسی و موسیقی ترانه‌های روز تقسیم شده است . ترانه‌ها و رقص‌های متداول لری بیش‌تر حماسی هستند و ترانه هایی که جنبه تغزل دارند ، در بین مردم از تداول کم‌تری برخوردار هستند . رقص‌های بومی لری گاهی با وزن و سرعت آهسته و گاهی با تندی بیشتر اجرا و در همه حال به صورت گروهی اجرا می‌شود .
غذاهای محلی و سنتی از مهم‌ترین جاذبه‌های اجتماعی به شمار می‌روند . تقریباً همه انواع خوراک‌ها در این استان تهیه و طبخ می‌شود ولی متداول‌ترین آنها عبارتند از : عدس پلو با گوشت ، باقلاپلو ، کباب چنجه ، کباب بختیاری ، شوله ، کباب بروجردی ، آش پخازه ، آش شوربا ، کپه‏‏ ، کال جوش یا کله جوش ، جگروز ، اناردونگ ، نوژی آو و انواع کوفته .
 پوشاک زنان لر بنا به موقعیت اجتماعی ، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی‌های مشخصی برخوردار است . پوشاک زنان جوان لر با پارچه‌های الوان در رنگها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی می‌باشد . زنان مسن‌تر پارچه هائی به رنگ تیره و طرح ای ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند . روسریهای زنان لر که در زبان محلی به آن " گل ونی " می‌گویند . زیبائی خاصی به سر زنان لر می‌دهد . این روسریها که معمولاً ابریشمی می‌باشند و در طرح‌ها و رنگهای مختلف به کار می‌روند . با گره زیبائی به دور سر پیچیده می‌شود گوشه‌های آن هم به صورت آویزان بر پشت سر قرار می‌گیرد . پیراهن زنان لر دارای برشی ساده ، بلند و گشاد است با طرح‌های گلدار و رنگهای الوان . شلوار پوشاک زنان لر از لحاظ ترکیب و جنس پارچه دو قسمتی و دو رنگی است . معمولاً از دمپا تا حدود بالای زانو، پارچه ساده با نقشبندی و نواردوزی شده است و قسمت بالاتر به رنگ دیگر و گلدار می‌باشد . قسمت‌های دیگری بر روی پیراهن زنان قرار می‌گیرد از جمله " کلنجه " کت مخملی که در جلوی بدن بسته نمی‌شود ، بقیه و لبه‌های دم آستین و دور شکاف آن یراقدوزی و نواردوزی شده است . " سرداری " که پوششی است بلند تا به پشت پا ، جلوی آن بدون دگمه است با آستینی تا آرنج که اغلب از مخمل با الوان مشکی ، سبز و قرمز تهیه می‌شود . دوره‌های آستین و دامن آن به پهنای دو تا سه انگشت یراقدوزی و نواردوزی شده است . " کت " که نیم تنه را می‌پوشاند ، نواردوزی ندارد و با دکمه در جلو بسته می‌شود . " جلیقه " که همیشه باز است و دکمه ندارد و در قسمت جلوی آن یراقدوزی ، سکه دوزی شده است .
مردان لر دارای پوشش ساده ای می‌باشند . جنبه‌های تزئین آن کمتر می‌باشد . شلوار آنان به طرح و هیبت شلوارهای کردی است . پیراهن آنان با برش ساده و اغلب به رنگ سفید و گاه رنگین می‌باشد . قسمت دیگر آن ( ستره ) است که در طرح‌های گلدار و شاد برای مراسم شادی و جشن و طرح‌های ساده با رنگهای کم مایه در انجام مراسم تشریفاتی و عزا بکار می‌آید . کلاه نمدی ، شال و گیوه نیز از خصوصیات ویژه لباس مردان لری می‌باشد .

پوشاک عشایر : تماشای شیوه زندگی عشایر کوچ نشین یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اجتماعی استان لرستان را تشکیل می‌دهد . عشایر استان لرستان دارای مسکن خاص خود ، صنایع دستی و لباس‌های رنگارنگ و دیدنی خود هستند و به همین لحاظ برای بازدیدکنندگان جذاب هستند . به طور کلی عشایر ایران که معیشت و آداب و رسوم خاص خود را دارند در ایران یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های زندگی اجتماعی به شمار می‌آیند . استان لرستان به سبب شرایط آب و هوایی و کوهستانی بودن خود ، محل ییلاق و قشلاق ایل‌ها و عشایر استان‌های اطراف است . عشایر و طایفه‌های لرستان در یک تقسیم بندی به دو بخش لر و لک تقسیم می‌شوند که از نظر لهجه ، سنن ، آداب و رسوم و برخی مسایل مذهبی با یک دیگر تفاوت دارند .
زبان مردم لرستان به دو زبان لری و لکی صحبت می‌کنند که اولی زبان اکثر شعبات قوم لر می‌باشد و دومی در بین برخی از طوایف لرستان بخصوص مناطق شمالی لرستان (مناطق الشتر ، کوهدشت و نور آباد ) رایج است . بر اساس مطالعات زبان شناسی ، زبانهای لری و لکی جزو زبانهای هندو - اروپایی به شمار می‌آیند . زبانهای ایرانی شامل زبانهای ایرانی شرقی و زبانهای ایرانی غربی می‌باشد . لکی و لری جزو زبانهای ایرانی غربی محسوب می‌شوند . بسیاری از واژه‌های لری اغلب ریشه‌های باستانی دارند و به احتمال تعداد زیادی از این واژه‌ها مربوط به زبانهای کاسی و عیلامی می‌باشد . گفته می‌شود زبان پارسی در زمان امپراتوریهای هخامنشی ، اشکانی و ساسانی در لرستان گسترش یافته است . در بین زبانهای جنوب غربی ایران ، زبان (گویش) لری بزرگترین رابطه را با زبان فارسی دارد که هر دوی آنها دنباله پارسی میانه ، زبان پارتیان قرن هشتم بعد از میلاد هستند . همانگونه که می‌دانیم پارسی میانه ، زبان پارتیان و ساسانیان بود که به تدریج تغییر شکل داده و به صورت زبان فارسی نزدیک است که بعضی معتقدند این زبان در گذشته نه چندان دور از فارسی منشعب شده است .
 

 

منبع :http://www.ichto.ir/

http://www.lorestan.ir/

http://fa.wikipedia.org/

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب ...
بنای تاریخی
13 / 7 / 1393 ساعت 2 AM | بازدید : 760 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

 

[تصویر:  m5_3081.gif]

مکان :
مسير مسجدسليمان به انديکا از طرف سه راهي دانشگاه آزاد
اين بنا از نوع بناي سرمسجد اما وسيع تر از آن مي باشد .وارتفاع آن ۵/۳ متر وضخامت آن ۵۰ سانتي متر مي باشد

 

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
اولین چاه نفت ایران
13 / 7 / 1393 ساعت 2 AM | بازدید : 760 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )
[تصویر:  65632_orig.jpg]
مکان :مرکز شهر – چهار راه شهرداری
چاه شماره یک نام اولین چاه نفت خاورمیانه است که در منطقه مسجد سلیمان در استان خوزستان قرار دارد. اولین چاه نفت خاورمیانه در این شهر در منطقه‌ای بنام میدان نفتون درمنطقه دره خرسون (دره خرسان) در ۵ خرداد ۱۲۸۷ به نفت رسید. شروع حفاری این چاه درسال ۱۲۸۶ خورشیدی و خاتمه حفاری درسال ۱۲۸۷ خورشیدی بود. این چاه ۳۶۰ متر (۱۱۷۹ پا) عمق دارد که از آن روزانه ۳۶۰۰۰ لیتر (معادل ۸۰۰۰ گالن) نفت استخراج می‌شد. نیروی محرکه ماشین‌های استخراج نفت از این چاه از بخار آب تامین می‌شد و به استیم (STEAM) معروف بود. این چاه به «چاه شماره یک» معروف است، و هم‌اکنون در مرکز شهر مسجدسلیمان در کنار منطقه نمره یک بصورت موزه تحت نظارت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد.

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
درس هایی برای مقاومت در سختی‌های زندگی
13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 796 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

برای همه پیش می‌آید که در طول زندگی خود کسی که دوست دارند، به او نیاز دارند، یا چیزی که تصور می‌کردند برایشان می‌ماند را از دست بدهند. اما همین از دست دادن‌هاست که ما را قوی‌تر کرده و به سمت فرصت‌هایی برای رشد و شادی در آینده هدایت می‌کند. گاهی اوقات برای اینکه بتوانید دوباره متولد شده و مدلی قوی‌تر و باهوش‌تر از خودتان شوید، باید اول کمی از درون فرو بریزید. در ادامه این پست درس‌هایی از زندگی را برایتان عنوان می‌کنم که کمکتان می‌کند با درکی بیشتر به جلو پیش روید ...


۱. شما آن چیزی نیستید که در گذشته برایتان اتفاق افتاده. گذشته شما هر چقدر هم که دردناک بوده باشد، آینده، روشن و پاک در مقابلتان است. شما دیگر عادت‌های گذشته‌تان نیستید. دیگر شکست‌های گذشته‌تان هم نیستید. دیگر آن چیزی نیستید که روزی دیگران با شما رفتار می‌کردند. شما همان چیزی هستید که همین الان تصور می‌کنید هستید. درست همان چیزی که همین الان مشغول انجام آنید.

2. زندگی شکننده، ناگهانی و کوتاهتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. ممکن است فردایی نباشد. همین الان یک نفر مشغول ریختن برنامه‌ای برای فردای خود است بدون اینکه بداند همین امروز می‌میرد. ناراحت‌کننده است اما واقعیت دارد. پس سعی کنید از زمانتان هوشمندانه استفاده کنید و قدر زندگی را بدانید. هر لحظه از زندگی هدیه‌ای است از جانب خداوند برای شما. سعی نکنید با مشغول کردن خود به مسائل ناراحت‌کننده آن را هدر دهید. وقتتان را صرف چیزهایی کنید که شما را به سمت مقصدی که در نظر دارید پیش می‌برد.

3. گاهی اوقات شکست خواهید خورد. هرچه سریعتر این مسئله را قبول کنید، سریعتر می‌توانید در زندگی پیش بروید. هیچوقت نمی‌توانید ۱۰۰٪ مطمئن شوید که کاری موثر خواهد بود اما می‌توانید ۱۰۰٪ مطمئن باشید که هیچ کاری نکردن هیچ تاثیری نخواهد داشت. کاری انجام دادن حتی اگر اشتباه باشد بسیار کارامدتر از هیچ کاری نکردن است. پس، از منطقه امنتان بیرون بیایید و امتحان کنید. یا موفق می‌شوید و یا یک درس زندگی می‌گیرید. در هر دو حال برنده خواهید بود.

4. شما ظرفیت ساختن خوشبختی خود را دارید. احساسات تغییر می‌کنند، آدمها تغییر می‌کنند، و زمان پیش می‌رود. می‌توانید به اشتباهات گذشته‌تان بچسبید یا اینکه آنها را رها کرده و خوشبختی خود را بسازید. لبخند یک انتخاب است نه معجزه. اشتباه نکنید و صبر نکنید تا کسی یا چیزی به سراغتان بیاید و شادتان کند. خوشبختی واقعی از درون شما به وجود می‌آید.

5. خودتان را از نظر احساسی از مشکلاتتان جدا کنید. شما بسیار بزرگ‌تر از مشکلاتتان هستید. شما یک موجود زنده هستید که بسیار پیچیده‌تر از همه مشکلات شخصی‌تان در کنار هم است. و این یعنی شما بسیار قوی‌تر از آن هستید. شما توانایی تغییر دادن آنها را دارید.

6. مشکلتان را بزرگ‌تر از چیزی که هست نکنید. نباید بگذارید یک ابر سیاه همه آسمانتان را بپوشاند. خورشید همیشه در حال تابیدن روی قسمتی از زندگی‌تان است. گاهی‌اوقات باید احساستان را فراموش کرده و به این فکر کنید که لایق چه چیزهایی هستید.

7. هر اتفاقی که می‌افتد، یک درس زندگی است. هر آدمی که با او برخورد می‌کنید، هر چیزی که می‌بینید، همه، بخشی از تجربیات آموزنده شما از زندگی هستند. یادتان نرود که درس بگیرید، مخصوصاً وقتی اوضاع آنطور که شما می‌خواهید پیش نمی‌رود. اگر کاری که می‌خواستید را پیدا نکرده‌اید یا رابطه‌تان آنطور که می‌خواهید نیست، فقط به این معنی است که چیزی بهتر از آن، بیرون منتظر شماست. و درسی که گرفته‌اید اولین قدم برای پیش رفتنتان است.

8. دلسرد شدن و پیش رفتن دو چیز متفاوت هستند. زمانی می‌رسد که از دنبال کردن آدمها یا تلاش برای حل مسائل خسته می‌شوید اما این دلسرد شدن نیست، این انتهای کار نیست. این یک آغاز تازه است. این درک این مسئله است که شما به افراد خاص و چیزهای خاص و مشکلاتی که برایتان به وجود می‌آورند نیاز ندارید. 


9. خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. گاهگاهی به خودتان بخندید. در هر موقعیتی که هستید، نکته‌ای خنده‌دار درمورد آن پیدا کنید. خوشبینی آهنربای شادی است. اگر مثبت بیندیشید، چیزها و آدمهای خوب به سمت شما کشیده خواهند شد.

10. نگران بودن اتلاف انرژی است. نگرانی مشکلات فردا را از بین نمی‌برد فقط قدرت شما را نابود میکند. 

11. فقط با خودتان رقابت می‌کنید. هر زمان متوجه شدید که خودتان را با یکی از همکارانتان، همسایه، دوستتان یا یک فرد مشهور مقایسه می‌کنید، دست نگه دارید. باید درک کنید که شما متفاوت هستید و توانایی‌هایی متفاوت دارید، توانایی‌هایی که این افراد ندارند. وقت بگذارید و لحظه‌ای به همه توانایی‌های فوق‌العاده‌ای که دارید فکر کنید و برای آنها شکرگزار باشید. 

12. زندگی آسان نیست. اگر انتظار داشتید اینطور باشد، موجب ناامیدی خودتان خواهید شد. رسیدن به هر چیز باارزشی در زندگی نیازمند تلاش است. پس هر روزتان را با این آمادگی شروع کنید که مسیری بیشتر از دیروزتان را بدوید و سخت‌تر بجنگید. از اینها گذشته، دقت کنید که تلاش‌هایتان با اهدافتان هم‌خوان باشند. آسان نیست اما در آخر ارزشش را خواهد داشت.

13. آینده‌تان پاک خواهد بود. هرچقدر هم که گذشته‌تان آلوده بوده باشد، آینده‌تان هنوز حتی یک لکه ندارد. زندگی هر روزتان را با تکه شکسته های دیروزتان شروع نکنید. به عقب نگاه نکنید مگر اینکه چشم‌اندازی زیبا باشد. هر روز یک شروع تازه است. هر صبح که از خواب بیدار می‌شویم، اولین روز از باقی عمرمان است. یکی از بهترین راه‌ها برای گذشتن از مشکلات گذشته این است که همه توجه و تمرکزتان را روی کاری جمع کنید که خودتان در آینده برایش متشکر خواهید بود.

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
انواع نژاد گربه ها
13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 14882 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )
 گربه پرشین یا ایرانی (Persian)

تاریخچه گربه ایرانی در حقیقت تاریخچه تمام نژادهای مو بلند است ، زیرا  تقریباً با اطمینان می توان گفت که تمام گونه های مو بلند از نژادهای  ایرانی به وجود آمده اند . البته نژاد Balinese (سیامی مو بلند) و نژاد  سومالی (Abyssinian مو بلند) دو استثنا بر این مدعا هستند. تصور می شود این  نژاد ها از جهش یک نژاد مو بلند مستقل به وجود آمده باشند. گربه های اصیل  ایرانی امروزی ، از نظر طول موها ، رنگ و آناتومی از شباهت کمتری نسبت به  همنوعان اولیه خود برخوردارند. این پدیده حاصل سالها کوشش مستمر در جفت کشی  انتخابی این موجودات است. اگر می توانستیم به زمانهای قبل برگردیم ، متوجه  می شدیم که گربه های مو بلند از ایران و ترکیه به اروپا ، به خصوص کشور  فرانسه ، جایی که مورد توجه زیاد مردم قرار می گرفتند ، حمل می شدند.

انواع نژاد گربه ها +عکس

 نژاد مین کون (Maine Coon)

 همانطور که از نام این نژاد بر می آید ، مین کون گربه ای آمریکایی می باشد  اگرچه در زمانهای خیلی دور از بریتانیا به آنجا منتقل گشته ، کشوری که  امروزه نیز در آن دارای شهرت زیادی می باشد. کلمه Maine نام ایالتی در  آمریکا است ، مکانی که این نژاد اولین بار در آنجا رؤیت شده است. اولین بار  ماری آنتوینِت گربه های محبوب خود را برای فرار و دوری از انقلاب فرانسه  به آمریکا فرستاد و اینگونه بود که مین کون به این قاره راه یافت.برای اولین بار در سال 1967 در آمریکا و در سال 1980 در اروپا به معرض  نمایش درآمد. اگرچه جثه این گربه در مقایسه با سایر نژادها بزرگتر می باشد  اما دارای خلق و خویی شیرین ، دوستانه و بازی گوش است که این خصوصیات وی را  به حیوان خانگی ایده آلی تبدیل کرده است.  

انواع نژاد گربه ها +عکس
 
نژاد اگزاتیک (Exotic)

 هر دو نژاد اگرتیک مو کوتاه و اگزتیک مو بلند توسط پرورش دهندگان پرشین ها  ایجاد شدند . اگزتیک موکوتاه از جفتگیری پرشین ها و گربه های موکوتاه ایجاد  شد . نژاد اگزاتیک جزء دسته گربه های مو بلند و کوتاه می باشد. شاید این  امر در ابتدا باعث تعجب شود اما جالب است بدانید که این نژاد در حقیقت گربه  مو کوتاه از خانواده گربه های ایرانی می باشد (Persian). که تمامی خصوصیات  این خانواده را اعم از خلق و خو و رفتار ، رنگ و خصوصیات فیزیکی را شامل  می شود و تنها تفاوت را موهای کوتاهش بوجود آورده است. 

انواع نژاد گربه ها +عکس

نژاد حبشي (Abyssinian)

اين نژاد نام خود را از واژه Abyssinian (حبشي كنوني) گرفته است. گربه  حبشي، فعال، صميمي و بسيار باهوش است. وي داراي جثه متوسطي بوده و مراقبت  از موهايش بسيار راحت است. اين نژاد اغلب به رنگهاي قرمز و سفيد، آبي،  آهويي و نقره‌اي ديده مي‌شود البته بچه گربه‌ها هنگام تولد رنگشان تيره است  ولي بتدريج با افزايش سن، رنگ موها روشنتر شده و پس از گذشت چند ماه رنگ  نهايي آنها ظاهر مي‌شود   

انواع نژاد گربه ها +عکس

نژاد سيامي (Siamese)

محل پيدايش گربه‌هاي سيامي خاور دور است و در واقع نام آنها از Siam  (تايلند كنوني) گرفته شده است. آنها بخاطر خلق و خوي خاصشان در دنيا معروف  هستند. اين گربه‌ها صداي گوشخراشي داشته و دائم در حال ميوميو كردن هستند.  گربه‌هاي سيامي در محيط خانه نياز به همدم و دوست دارند آنها جثه متوسط و  تا حدي بزرگ داشته، بدنشان كشيده و دراز است و به خاطر نوع پوشش موئي كه  دارند به آرايش و رسيدگي كمتري نياز دارند .  

انواع نژاد گربه ها +عکس

نژاد عروسک پارچه ای (RogDoll)

گربه های بسیار دوست داشتنی هستند.این نژاد هم یکی دیگر از نژادهای بزرگ  گربه خانگی ست.نرها 20 و ماده ها 15 پوند میشوند.علت این نامگذاری (عروسک  پارچه ای) از آن جهت ست که وقتی این گربه ها را در آغوش می گیرید یکی از  پاهایشان  مثل عروسکهای پارچه ای آویزان ست.دارای چشمهای آبی و قد متوسط و  پوشش بدن مخملی و نرم ست.عاشق تعقیب کردن صاحب خود در هر جائی ست و این از  خصیصه های بارز این نژاد محسوب میشود.این گربه بزرگ بسیار آرام ست تا حدی  که به هیچ وجه نباید خارج از منزل برود چون توان مقابله در برابر حمله های  احتمالی گربه های دیگر را ندارد.   

انواع نژاد گربه ها +عکس

نژاد اسفینکس (SPHYNX)

این گربه لخت برای خیلی ها ظاهری عجیب و غریب دارد.پوست بدن آنها براق و  زیبا و در رنگهای متفاوتی ست.آنها بسیار فعال و پرجنب و جوش و عاشق پریدن و  بالا رفتن هستند.بسیار وفادار و مهربان و در عین حال مرتب توجه و علاقه از  صاحبش طلب میکنند.این نژاد به لحاظ بی مو بودن نیاز به  مراقبت و محافظت  در برابر تابش مستقیم نور آفتاب به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان را  دارد.  

انواع نژاد گربه ها +عکس

نژاد برمه‌اي (Burmese)

منشأ اين نژاد خاور دور و در واقع كشور برمه مي‌باشد. گربه‌هاي برمه‌اي  بسيار اجتماعي و بامحبت هستند و از همنشيني با انسان لذت مي‌برند. مراقبت  از اين نژاد و رسيدگي به موهاي آن، كار چندان مشكلي نيست و يك بار شانه زدن  موها در هفته با برس نرم كافي است. نژاد برمه‌اي بسيار خوش‌تركيب، سرزنده و  هوشيار است. اغلب به رنگهاي قهوه‌اي، آبي، قرمز و كرم، شكلاتي و آهويي  ديده مي‌شود . 

انواع نژاد گربه ها +عکس

 نژاد مو کوتاه آمریکایی (AMERICAN SHORTHAIR)

این گربه بنظر شبیه گربه تبتی می آید اما در واقع آنها گربه های امریکائی  موکوتاه هستند که بهمراه مهاجران به این قاره سفر کرده اند.گربه موکوتاه  امریکائی شکارچی ماهری ست و طبیعت دوست داشتنی،آرام و مهربانی دارد که  بخوبی با بچه ها ارتباط برقرار می کند.در رنگهای مختلفی دیده میشود اما رنگ  غالب این نژاد مشکی بهمراه زمینه نقره ای ست.  

انواع نژاد گربه ها +عکس

نژاد گربه شرقی (ORIENTAL)

این نژاد به لحاظ ظاهری و رفتاری شباهت زیادی به سیامی ها دارد البته تنها  تفاوت بارزشان این ست که مثل سیامی ها پرسروصدا نیستند،بسیار  وفادارند.دارای دو پوشش متفاوت موکوتاه و موبلند میباشد و بیش از 300 رنگ  متفاوت در این نژاد دیده شده ست. 

انواع نژاد گربه ها +عکس

 

 
 
.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
پارک مرکزی نیویورک در منهتن(عکس)
13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 802 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )
پارک مرکزی نیویورک ، پارک بزرگ و معروفی است که در مرکز منهتن و در میان مراکز تجاری شهر نیویورک قرار دارد. پارک مرکزی نیویورک، اولین پارک مُدرن در تاریخ ایالات متحدهٔ آمریکا محسوب می‌شود که در سال ۱۸۵۷ میلادی توسط فردریک لاو المستد و همکار انگلیسی اش کالورد واکس طراحی و افتتاح شد. 

وسعتاین پارک حدود ۳۴۲ هکتار است که به شکل مستطیل در قلب منطقه منهتن (منطقه تجاری نیویورک) واقع شده است. همچنین این پارک دارای دریاچه‌هایی به وسعت جمعاً ۶۰/۷ هکتار می‌باشد. سالیانه ۲۵ میلیون نفر از این پارک بازدید می‌کنند.

















 
 
.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
بزرگترین سوراخ دنیا
13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 709 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )
گودال یا سوراخ بزرگ دین در نزدیکی شهر کلارنس در باهاماس در کشور نیوزلند واقع شده است. این سوراخ بزرگترین سوراخی است کهدر دنیا وجود دارد. عمق این گودال بزرگ به 200 متر میرسد که آن هم توسط آب کاملا پر شده است. قطر ورودی این گودال عظیم بین 25 تا 35 متر است که پس ازورود به 100 متر هم افزایش می یابد. 

با توجه به عمق بالای این گودال و قرار گرفتن آن در آب های کم عمق و روشن ،تفاوت عمده ای بین رنگ این بخش از دریا با بخش های دیگر وجود دارد.کشور نیوزلند از این گودال به خوبی استفاده تجاری میکند. این کشور مسابقات جهانی شیرجه آزاد را در این جا برگزار کرد زیرا این مکان یکی از بهترین مکان ها برای غواصان و شیرجه زدن تا اعماق بالا می باشد. در ادامه تصاویری از این گودال عظیم را مشاهده میکنید.

















 
 
.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانستنی هایی جالب در مورد حیوانات
13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 807 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

آیا میدانستید که یک خرس قادر است با سرعت یک اسب بدود ؟

آیا میدانستید که موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند ؟

آیا میدانستید که اختاپوس سه قلب دارد ؟

آیا میدانستید که مورچه ها هرگز نمی خوابند ؟

آیا میدانستید که حلزون ها می توانند تا سه سال بخوابند و در این مدت هیچ غذایی نخورند ؟

آیا میدانستید که موریانه ها وقتی به موسیقی هوی متال گوش می دهند چوب را با سرعت دو برابر می خورند ؟

آیا میدانستید که مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر است ؟

آیا میدانستید که صدای نهنگ آبی بلندترین صدایی است که یک موجود زنده می تواند تولید کند ؟

آیا میدانستید که کانگورو ها قادرند ۳ متر به سمت بالا و ۸ متر به سمت جلو بپرند ؟

آیا میدانستید که جغدها قادر به حرکت دادن چشمان خود در کاسه چشم نمی باشند ؟

آیا میدانستید که موش های صحرائی سالانه ۱/۳ منابع و ذخائر غذائی جهان را نابود می سازند ؟

آیا میدانستید که عمر سنجاقک ها تنها ۲۴ ساعت است ؟

آیا میدانستید که پلنگ ها قادرند تا ارتفاع ۵ متر به بالا بپرند ؟

آیا میدانستید که نود درصد سم مارها از پروتئین تشکیل شده است ؟

آیا میدانستید که تمام قوهای کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس می باشد ؟

آیا میدانستید که گونه ای از خرگوش قادر است ۱۲ ساعت پس از تولد جفت گیری کند ؟

آیا میدانستید که موش دو پای آفریقایی از میدان دید ۳۶۰ درجه برخوردار است ؟

آیا میدانستید که زرافه میتواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند ؟

آیا میدانستید که مورچه ها هم شمردن بلدند و قدم هایشان را برای مسیریابی میشمارند ؟

آیا میدانستید که نوعی عنکبوت میتواند ۳۰۰ برابر وزنش را بلند کند ؟

آیا میدانستید که لاشخورها قادر به دیدن یک موش کوچک از ارتفاع ۴ کیلومتری میباشند ؟

آیا میدانستید که فقط قورباغه های نر قور قور می کنند ؟

آیا میدانستید که کواک اردک تنها صدایی است که بازتاب ندارد و هیچ کسی هم دلیل آنرا نمی داند ؟

آیا میدانستید که در بین انواع خرس، خرس پاندا بزرگترین جمجمه را دارد ؟

آیا میدانستید که زرافه تازه متولد شده ۲ متر قد دارد ؟

آیا میدانستید که پروانه ها ۱۲۰۰ چشم دارند ؟

آیا میدانستید که گربه و سگ می توانند راست دست یا چپ دست باشند ؟

آیا میدانستید که فیلها از بوی عسل بدشان می آید. حتی بوی عسل فیل ها را فراری می دهد ؟

آیا میدانستید که تنها حیوانی که نمی تواند شنا کند شتر است ؟

آیا میدانستید که قلب میگو ها در سر آنها قرار دارد ؟

آیا میدانستید که پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند ؟

آیا میدانستید که گربه‌‌ها می‌توانند ۱۰۰ صدا با حنجره خود تولید کنند در حالیکه سگ‌ها کمتر از ۱۰ نوع ؟

آیا میدانستید که مورچه نسبت به بدنش بزرگترین مغز را دارد ؟

آیا میدانستید که خرگوش و طوطی تنها حیواناتی اند که بدون برگشتن به عقب پشت سر خود را می بینند ؟

آیا میدانستید که گربه و سگ ۵ نوع گروه خون دارند در حالیکه انسان ۴ نوع گروه خون دارد ؟

آیا میدانستید که خرس کوالا هرگز آب نمی‌نوشد و آب مورد نیاز خود را با خوردن برگ گیاهان تامین می‌کند ؟

آیا میدانستید که هر چشم مگس دارای ۱۰ هزار عدسی میباشد ؟

آیا میدانستید که زنبور عسل ۲ معده دارد یکی برای جمع آوری عسل و دیگری برای هضم غذا ؟

آیا میدانستید که خرس های قطبی با توجه به جنس موی بدنشان، توسط دوربین های مادون قرمز قابل تشخیص نیستند ؟

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصاویر چشم نواز از آبشارهای زیبای ایران
13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 824 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

آبشار لاتون


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۱۰۵ متر
نشانی: استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه


آبشار لاتون، بلندترین آبشار کشور است و فاصله آن از روستای کوته کومه، حدود شش کیلومتر است که پس از ۵/۳ ساعت می توان به آن رسید. در این مسافت در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می شود. در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی آسیو شوان نیز می رسید که تقریبا خالی از سکنه است.

به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است. حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد. اگر به لاتون رسیدید باید خیلی مراقب باشید چون آبشار خطرناکی است و چند وقت پیش یک کوهنورد هنگام بالارفتن از این آبشار پرت شد و جان خود را از دست داد.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

آبشار کبودوال


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۱۵ متر
نشانی: پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر علی آباد کتول از توابع استان گلستان


آبشار کبودوال تنها آبشار خزه ای کشور است که با داشتن امکاناتی برای گردشگران یکی از مهم ترین تفرجگاه های استان گلستان به شمار می رود. آب این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع ۱۷۸۰ متر سرچشمه می گیرد و زلال، شفاف و قابل آشامیدن است.

برای رفتن به این آبشار باید به سمت پارک جنگلی کبودوال بروید، از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی کبودوال حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی زمان می برد که مسیری بسیار زیباست. در طول مسیر به سمت آبشار، مناظر شگفت آور و پل های چوبی در کنار آبی روان و درختان جنگلی، شما را به وجد می آورد.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار یخی


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۱۲ متر
نشانی: ارتفاع ۵۱۰۰ متری از جبهه جنوبی کوه دماوند استان مازندران


ارتفاع این آبشار بین ۷ تا ۱۲ متر اعلام شده و به جز در مدت کوتاهی از تابستان که باریکه آبی از کنار آن جاری می شود، در سایر زمان ها یخ زده است و به همین دلیل به آبشار یخی معروف شده است. علت تشکیل این یخ ها نیز ناشی از ذوب برف های گودال بالای آن است که در گرمای تابستان، باریکه آبی را به وجود می آورد و از کنار آبشار یخی عبور می کند.

این آب مدت کوتاهی دوام می آورد و بلافاصله منجمد می شود. این آبشار یکی از آبشارهای عجیب و منحصربه فرد جهان است. برخی از آبشارهای دیگر ایران نیز در فصل زمستان یخ می زنند که به خاطر سهولت دسترسی به آنها تبدیل به جاذبه ای برای گردشگران و یخ نوردان می شوند.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار شاهاندشت


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۵۱ متر
نشانی: روستای شاهاندشت، کیلومتر ۹۶ جاده هراز، ۶۵ کیلومتری شهر آمل، استان مازندران


آبشار شاهاندشت بزرگ ترین آبشار استان مازندران است که در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است. در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیم ترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می رسد.

مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی است.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار بیشه


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۵۸ متر
نشانی: استان لرستان، کنار ایستگاه راه آهن تهران خوزستان، در نزدیکی ایستگاه بیشه، در شهرستان دورود


این آبشار که یکی از آبشارهای پرطرفدار استان لرستان است در دل کوه های زاگرس قرار گرفته و فاصله آن تا شهر خرم آباد ۶۵ کیلومتر است. در کنار این آبشار امکانات گردشگری حتی برای اقامت گردشگران وجود دارد. مانند ۱۷ پلاژ، هفت چادر، بازارچه محلی، تلفن، آب، برق، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی. این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای استان لرستان است که ارتفاع آن ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار فاصله دارد. عرض تاج آبشار نیز ۲۰ متر است.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار آب سفید


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۷۰ متر
نشانی: ۹۰ کیلومتری شهرستان الیگودرز، تنها مسیر دسترسی آن عبور از روستاهای کاکلستان و قلیان است


آبشار آب سفید الیگودرز یکی از آبشارهای استان لرستان که به عروس آبشارهای ایران معروف است و به رود رودبار لرستان می پیوندد و سرانجام به رود دز می ریزد. شاید به علت اینکه آب این آبشار به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ ها به شکل حباب سفید در می آید به آب سفید معروف شده. آب این آبشار یکی از بهترین و سالم ترین آب های معدنی به شمار می رود که از دل کوه صخره ای به بیرون سرازیر و سپس در مسافت کوتاهی به یک حوضچه تبدیل می شود. مسیر الیگودرز تا آبشار اتومبیل رو است.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار نوژیان


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۹۵ متر
نشانی: ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی)، استان لرستان


آبشار نوژیان یکی دیگر از مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در استان لرستان و در کوهستان واقع شده است. همچنین گردشگاه جنگلی نوژیان نیز بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند و دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است. مردم و گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار زیبا و برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می آیند. راه ارتباطی آن از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالته یا از راه آهن به ایستگاه کشور و از آن طرف هم با پای پیاده حدود دو ساعت پیاده روی به سمت آبشار است.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار سنگان


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع:۶۰ متر
نشانی: نزدیکی روستای سنگان، حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه های قله پهنه حصار


مسیر دسترسی به روستای سنگان از طریق جاده کن در شمال غرب تهران است. این جاده همان جاده جدید امامزاده داوود است که با عبور از کن و روستای سولقان، دو راهی را سمت چپ و به سمت روستای سنگان پایین ادامه می دهید. پس از پشت سر گذاشتن روستاهای سنگان پایین، سنگان نو و سنگان بالا نیز به امامزاده قاسم می رسید. این آبشار که بلندترین آبشار استان تهران است، در زمستان با یخ زدن، شکلی بسیار زیبا به خود می گیرد اما اوج شکوه و زیبایی آبشار سنگان در فصل پرآبی یعنی بهار و اوایل تابستان است.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار مارگون


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۷۰ متر
نشانی: مرز استان فارس با کهگیلویه و بویر احمد. نزدیکی شهر سپیدان، روستای مارگون


آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که یکی از تفریحگاه های شیرازی ها و یاسوجی ها به صورت مشترک است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته می شود. از این نظر این آبشار بزرگ ترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان است. حتی به گفته شاهدان در مواقعی از زمستان در این آبشار قندیل هایی از یخ تشکیل می شود و زیبایی خاصی به آن می دهد.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار آسیاب خرابه


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۱۰ متر
نشانی: ۲۷ کیلومتری هادی شهر، نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان،
پنج کیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس. منطقه آزاد ارس


آبشار آسیاب خرابه یکی از مناطق دیدنی آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس است و تمام دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دل انگیزی را پدید آورده است. این آبشار به علت وجود ویرانه های یک آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است. آسیاب خرابه، آسیابی آبی بوده که سال ها پیش مردم منطقه از آن استفاده می کردند ولی هم اکنون به دلیل تخریب قسمت های عمده آن کاربردی ندارد. در آسیاب خرابه آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری پدید آمده که از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می شوند.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار شوی


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۸۵ متر
نشانی: دهستان شوی، از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن، یکصد کیلومتری دزفول، استان خوزستان


آبشار شوی یکی از بزرگ ترین و زیباترین آبشارهای ایران در رشته کوه های زاگرس واقع است. چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد بنابراین بهترین زمان برای رفتن به شوی، از اواخر اسفندماه به خصوص در ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست. در مسیر پیاده روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول، سه آبشار کوچک تر با ارتفاع هایی بین ۵ تا ۲۰ متر، قبل از رسیدن به آن قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرحبخش می کند.


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)


آبشار سمیرم


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۳۵ متر
نشانی: پنج کیلومتری شرق سمیرم، ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان


آبشار سمیرم گاهی البته به ندرت ارتفاعی بیش از ۷۰ متر پیدا می کند. آب این آبشار از چشمه ساران و ارتفاعات بالادست آن سرچشمه می گیرد و از بالای تخته سنگ صخره ای صاف و عظیم به بیرون می جهد. در اطراف این آبشار زیبا که از جهت طبیعی مکان بسیار دیدنی و جذابی است، محلی برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده که این خود باعث جلب گردشگران بیشتر در اطراف این آبشار شده است. همچنین گردشگران غیر از این آبشار می توانند از غاری که نزدیک آن وجود دارد نیز دیدن کنند. غار اشکفت رز با ورودی آبشار سمیرم دو کیلومتر فاصله دارد و از سقف و دیواره های غار آب فرو می ریزد.

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
10 کوه برتر و دیدنی ایران
13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 750 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

ایران ما به سواحل شمال، مشهد و شیراز خلاصه نمی شود بلکه هزاران مکان دیدنی مذهبی، تاریخی و طبیعی در آن یافت می شود که شاید اسم آنها به گوش شما هم نرسیده باشد. برای رسیدن به این زیبایی ها فقط کافیست چشم هایتان را باز کنید و به جستجو بپردازید. حتما شگفت زده خواهید شد. در این مطلب شما دوستان را با 10 کوه برتر و دیدنی ایران آشنا می کنم.

1. دماوند
عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

کوه دماوند بلندترین کوه ایران و همچنین بزرگترین آتشفشان خاورمیانه است. این کوه در بخش مرکزی رشته کوه البرز و بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. اگرچه این کوه از لحاظ تقسیمات کشوری جزء رشته کوه های البرز است اما در روزهای صاف و آفتابی در تهران، قم و ورامین هم قابل رویت است.

این کوه اولین اثر طبیعی است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در اساطیر و کتاب های متعدد از آن نام برده شده است. این کوه به عنوان بلندترین کوه کشور همواره مورد توجه کوهنوردان بوده است. همچنین دماوند دارای چشمه‌های آب گرم لاریجان، اسک و وانه است.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

2. دنا

عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

دِنا بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در باختر ایران و در باختر مرکز فلات ایران است. بلندای این قله ۴۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سیسخت جای گرفته ‌است.
شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد. بارش سالانه در این قله از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر است و رودهای بسیاری نیز از آن سرچشمه می‌گیرند.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)
3. زرد کوه
عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

زرد کوه بختیاری با حداکثر ارتفاع بیش از ۴۲۰۰ متر دومین کوه زاگرس از نظر ارتفاع (پس از دنا) است.

این کوه در نزدیکی کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری در ایران قرار دارد. رشته کوه های زرد کوه بختیاری در جنوب غربی ایران و از انتهایی‌ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرق خوزستان امتداد یافته ‌است. این رشته کوه یکی از غنی‌ترین ذخایر طبیعی آب ایران است و دو رودخانه پرآب کشور (کارون و زاینده‌رود) نیز از دامنه‌های آن سرچشمه می‌گیرند.

از قلل زیبا و معروف آن می‌توان به شاه شهیدان، زرده، دوزرده، هفت‌تنان، کلونچین و کینو اشاره کرد. در این میان، قلّه کلونچین، با ارتفاع ۴۲۲۱ متر بلندترین قله زردکوه بختیاری است. همچنین قله شاه شهیدان هم ۴۱۵۰ متر بلندی دارد.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)
4. تفتان
عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

تَفتان نام تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران است. این کوه در منطقه جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته ‌است. این قله در حدود چهار هزار متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران است. نزدیکترین شهر به تفتان خاش نام دارد. تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است.

این آتشفشان فعال است و گازهای گوگرد در دهانه آن منتشر می‌شوند. کوهنوردان عموما از یال غربی صعود می‌کنند که پناهگاه مجهزی ساخته شده ‌است. به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد در فصل زمستان عموماً صعود به این قله بسیار دشوار است.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)
5. توچالعکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

توچال قله‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنه جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قله آن مشرف به این شهر است. مشهورترین و پر رفت و آمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب کلک‌چال، شروین، شیرپلا، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران هستند.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)
پیست اسکی و تله کابین توچال


تله‌کابین توچال دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله‌اسکی می‌باشد. روی هم رفته درازای سه خط اصلی این تله‌کابین، نزدیک به ۷۵۰۰ متر است که در میان تله‌کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین پیوسته به شمار می‌رود. ایستگاه سوم این تله کابین در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه پنجم در ارتفاع ۳۰۰۰ متری و ایستگاه هفتم در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح دریا است.

کار ساخت تله‌کابین توچال، در سال ۱۳۵۳ به دست بهمن باتمانقلیچ و با همکاری شرکت فرانسوی "پوما" و شرکت اتریشی "دوپل مایر" آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ پایان یافت. از سال ۲۰۰۳ مهمان‌پذیری به نام "هتل توچال" در ایستگاه هفتم تله‌کابین توچال تکمیل و راه‌اندازی شده‌ است. نمای این هتل از چوب بوده و به دامنه شمالی توچال و دامنه جنوبی البرز مرکزی و قلل آزادکوه و خلنو اشراف دارد. قدیمی‌ترین جان‌پناه کوهنوردی ایران (اسپید کمر) در جنوب قله توچال و شرق ایستگاه ۵ قرار دارد.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)
6. اشتران‌ کوه‌
عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

اشتران کوه‌، از بلندترین‌ رشته‌ کوه‌های‌ کوهستان‌ زاگرس است‌. این‌ رشته‌ کوه‌ بخشى‌ از چین‌خوردگى‌ زاگرس‌ (میانى) است‌ که‌ در امتداد شمال‌ باختری‌ - جنوب‌ خاوری‌ به‌ طول‌ حدود 50 کم و عرض‌ حدود 2 تا 11 کم در فاصله دو شهرستان‌ دورود و الیگودرز از استان‌ لرستان‌ قرار گرفته‌ است‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ از 10 کیلومتری‌ جنوب‌ خاور شهر دورود آغاز، و به‌ جنوب‌ روستای‌ چقاگرگ‌ منتهى‌ مى‌شود. رودهای‌ کوچک‌ بسیاری‌ از این‌ قله‌ها سرچشمه‌ مى‌گیرند که‌ مهره‌ زرین‌، ماربره‌، گهررود، دره‌ دایى‌ و دره‌ دزدان‌ از آن‌ جمله‌اند. دریاچه گهر در یکى‌ از دامنه‌های‌ جنوب‌ باختری‌ اشتران‌کوه‌ و در دره گهررود قرار دارد.

دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ از دیرباز محل‌ استقرار برخى‌ طوایف‌ بوده‌ است‌؛ خاندان‌ فضلویه‌ که‌ از کردهای‌ شام‌ شمرده‌ مى‌شدند، پس‌ از مهاجرت‌ از آنجا و عبور از میافارقین‌ و آذربایجان‌، دامنه‌های‌ شمالى‌ اشتران‌کوه‌ را به‌ عنوان‌ محل‌ استقرار خود برگزیدند. آنان‌ بعدها به‌ اتابکان‌ لرستان‌ شهرت‌ یافتند. مراتع‌ دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ مورد استفاده عشایر این‌ ناحیه‌ است‌. اشتران‌ کوه‌ و به‌ ویژه‌ دریاچه گهر دارای‌ جاذبه‌های‌ طبیعى‌ بسیاری‌ است.‌ این رشته کوه از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده است و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت.

از گونه‌های جانوری آن می‌توان به خرس قهوه‌ای، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ و از پرندگان می‌توان به عقاب، کبک، جغد، اردک و شاهین اشاره کرد که همگی تحت حفاظت محیط زیست می‌باشند. در اشتران کوه پسته کوهی به فراوانی یافت می‌شود و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون، ریواس و استپ‌ها در شیب ملایم بعضی نقاط و گل‌های طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوه ‌است که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذیه می‌کنند.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)
7. بی‌بی شهربانو
عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

کوه بی‌بی شهربانو در جنوب شرقی تهران قرار دارد. در دامنه‌های کوه ری و بر فراز صخره‌ای کوهستانی، بنایی گنبدی مینایی به نام بقعه بی‌بی شهربانو واقع است. پایین پله‌های بقعه بی‌بی شهربانو و در سمت راست غاری به چشم می‌خورد که مدخل تنگ و باریکی دارد. داخل غار نیز برای نذر شمع روشن می‌کنند. در قسمتی از این غار پنجره‌ای مشبک قرار دارد. در این کوه ساختمانی کهن به نام بقعه بی‌بی‌شهربانو وجود دارد. آثار باقی‌مانده از بافت تاریخی ری که دیوار اصلی برج و باروی این شهر بوده در شمال روی بلندی‌های چشمه علی تا غرب کوه بی بی شهربانو، ادامه می‌یابد.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)
8. کوه سبلان
عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

سبلان با تلفط ترکی آذربایجانی ساوالان و در تالشی سفلون، نام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور و در استان اردبیل. سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. کوه سبلان در شمال شرقی و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر قرار دارد.

سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران است. در جبهه غربی، قله سلطان و در کنار جانپناه سنگی به شکل عقاب قراردارد که در طول زمان به نمادسبلان تبدیل شده است. این قطعه سنگ که به واقع اعجاز طبیعت است به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده است.

این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸درجه و ۱۷دقیقه شمالی قرار گرفته ‌است. برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرارگرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومترمربع است. سلسله کوه‌های سبلان به طور کلی سه قله معروف دارد قله بزرگ آن به سلطان و دو قله دیگر به هرم و کسری مشهورند.

امتداد سبلان شرقی - غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند. قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در ارتفاع ۴۸۱۱ متری قرار دارد منتهی می‌شود. در قله آن دریاچه‌ای زیبا به چشم می‌خورد و تمام قلل سبلان در ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی است.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)
9. سهند
عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

سهند نام قله‌ای در جنوب شهر تبریز دراستان آذربایجان شرقی است. ارتفاع کوه سهند از سطح دریا 3695 متر می‌باشد و مخروطی بسیار پهن و گسترده دارد که از توف‌ها و خاکسترهای فوران تشکیل گردیده و بر اثر آب‌های جاری دره‌های تنگی در آنها ایجاد شده است.

سهند در زمره کوه‌های رشته کوه‌های البرز است که در شمال مراغه و از غرب به شرق کشیده شده و بلندترین قله آن جام نام دارد که ۳۷۱۰ متر ارتفاع دارد. سهند و جام دو قله به هم چسبیده این رشته کوه می‌باشند. سهند در تمام سال پوشیده از برف است. دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون است.

کوهستان سهند بعد از سبلان یکی از بزرگترین و مهمترین برجستگی‌های آذربایجان و از معروفترین کوه‌های آتشفشان و خاموش ایران است که در 50 کیلومتری جنوب تبریز و 40 کیلومتری شمال مراغه قرار گرفته است. قله منفرد و آتشفشانی خاموش سهند در میان جلگه آذربایجان قد برافراشته است این کوهستان آتشفشانی خاموش شبیه آرارات و البرز و سبلان بوده خط فاصل بین دو توده خروجی البرز و توده ارمنستان به وجود آمده است.

ارتفاع متوسط سهند 1400 تا 2200 متر بوده که در آن بریدگی‌های سخت، دامنه‌هائی با شیب تند با تنگه‌های باریک و رشته کوه‌ها کشیده شده در موازات یکدیگر به وجود آمده است. در این تنگه‌های کوهستانی رودخانه‌های پر آبی به سوی دو آبگیر عمده آذربایجان یعنی دریاچه ارومیه و دره قزل اوزن جریان دارند.

جهت رشته کوه‌های سهند اکثراً شرقی - غربی است ولی در مجموع کوه‌های سهند به صورت شعاعی در جهت مساوی کشیده شده‌اند. حد شرقی سهند، شهرستان هشترود تا دره قزل اوزن و حد غربی آن سواحل شرقی دریاچه ارومیه می‌باشد.


عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)
10. كوه‌های مریخی
عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

حدود 40 تا 50 كیلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر، كوه‌هایی در سمت چپ جاده نمایان می‌شود كه به كوه‌های مینیاتوری یا مریخی معروفند. وجود این كوه‌های منحصربه‌فرد با توجه به منظره كاملا متفاوتی كه در سمت راست جاده و رو به‌سوی دریا وجود دارد، باعث می‌شود تا یكی از زیباترین جاده‌ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان به‌وجود آید كه به دلیل عدم معرفی، كمتر مورد بازدید قرار گرفته‌اند.

این كوه‌ها كه از منحصربه‌فردترین كوه‌های ایران است، به ثبت و حفاظت محیط زیست نیز در نیامده‌اند تا دست کم به این وسیله نامشان در فهرست مناظر زیبا و بی‌نظیر ایران به‌جا گذاشته شود. كوه‌های مریخی مناظری از کوه‌های کره ماه را برای انسان تداعی می‌کنند و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاص كوه‌ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است.

این کوه‌ها كه چاک چاک هستند و شکل‌های نامانوس دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند و به خاطر غیرعادی بودنشان، در سال‌های اخیر و در میان گردشگران، به کوه‌های مریخی شهرت یافته‌اند، نمونه‌های بدبوم (بدلند) هستند که پدیده بوم‌شناختی ویژه‌ای است.

رنگ تقریبا سفیدرنگ کوه (چیزی میان طوسی و سفید) با واریزه‌های بسیار در پای ‌آن، وجود گرما و حرارت و شرجی هوا و رطوبت نسبتا بالا و سوی دیگر آن دریا که به‌این منظره آغوش گشوده است، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می‌آورد. همین منظره منحصربه‌فرد كه جاده چابهار ـ گواتر آن را به دو نیم تقسیم كرده، باعث شده تا این جاده به یكی از زیباترین جاده‌های ایران تبدیل شود. یك‌سو كوه‌های مخروطی مریخی با آن رنگ خاكستری خیال‌انگیز و سوی دیگر دریای سبز و ماسه‌های اندكی سرخ با درختچه‌های بیابانی در كرانه آن. دشت كه در میان جاده آبگیر می‌شود، تالاب‌هایی را پدپد می‌آورد، كه در سوی دریا صورتی است و در سوی كوه خاكستری مایل به سفید. جایی كه به آن تالاب صورتی می‌گویند. این جاده كه با سراشیبی‌ها و سربالایی‌های بسیار، نمایان شدن گاه‌به‌گاه دریا در سمت چپ و نظاره منظره از ارتفاع، از جاذبه‌های خاص گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است.

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
گشتـی به دریاچـه های طبیعی باقی مانده ایـران
13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 3050 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

کشورمان ایران در حال حاضر دارای 80 دریاچه و تالاب طبیعی دائمی است که با توجه به افزایش مصرف آب در زمینه های کشاورزی و خانگی و صنعتی و کاهش نزولات جوی در سال های اخیر و نبود برنامه ای مناسب جهت مدیریت صحیح آب، هرساله تعدادی از این دریاچه های دائمی تبدیل به دریاچه های فصلی می شوند که باعث تغییر اقلیم مناطق اطراف دریاچه ها و به هم ریختن اکولوژی و زیست بوم کشور می شود...

در ادامه این مطلب به معرفی تمامی دریاچه های کشور می پردازیم که تعداد بسیار زیادی از آنها در معرض خطر خشک شدن کامل هستند..

دریای مازندران

موقعیت: استان‌های گلستان، گیلان و مازندران


طول دریای مازندران حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. این دریا دارای تنوع زیستی متفاوتی است كه مهمترین آن ماهی‌های خاویاری است هرچند كه به دلیل صیدهای غیرمجاز نسل ماهیان خاویاری ‌رو به انقراض است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


130 رودخانه به این دریا می‌ریزند که بزرگ‌ترین آنها رود ولگا است که هر سال به طور میانگین ۲۴۱ کیلومترمربع آب را وارد دریای مازندران می‌کند. دریای مازندران را به نام‌های دریای خزر، وركانه، گرگان و دریای كاسپین نیز می‌شناسند. 

خزر نام قومی‌ است كه به همراه دیگر اقوام بیابان‌گرد شمال قفقاز، در زمان ساسانیان، بارها و بارها به سرزمین ایران ‌تاختند و پس از حضور کوتاه مدت خود معمولاً به دست سپاه ساسانی از مرزهای ایران بیرون رانده می‌شدند. در هیچ یک از نوشته‌های مؤلفان شرقی و غربی دوران پیش از اسلام نامی از "خزر" بر دریای شمال ایران دیده نشده ‌است. در نوشته‌های مؤلفین اسلامی، این دریا در کنار نام‌های دیگر، خزر هم نامیده شده ‌است.

دریای گرگان یا دریای ورکانه نام این دریاچه بزرگ در عهد هخامنشیان و همچنین اشکانیان است اما كاسپین از نام قوم کاسپی یا کاسی گرفته شده‌ که قبل از آریایی‌ها در کرانه‌های غربی تا جنوب غربی این دریا ساکن بوده‌اند و به تدریج تا کرانه‌های جنوبی آمدند.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)

دریاچه گَهَر

موقعیت: استان لرستان


دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی الیگودرز و دورود قرار دارد و سالانه حدود یكصد هزار نفر از آن دیدن می‌كنند. شما می‌توانید علاوه بر استفاده از آرامش این دریاچه ماهیگیری نیز كنید. این درحالی است كه به دلیل نداشتن راه ماشین‌رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده ‌است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


ساحل این دریاچه به جز در ضلع غربی و شرقی که ساحلی ماسه‌ای دارند برای شنا مناسب هستند اما در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی می‌شود به دریاچه گَهَر دوم رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید. ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه ‌است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)

دریاچه شورمست

موقعیت: استان مازندران


تورهای گردشگری زیادی به صورت یكروزه و دو روزه علاقه‌مندان را به بازدید از دریاچه شورمست در سوادكوه می‌برند. دریاچه شورمست، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سواد‌کوه که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و حداكثر عمق آن پنج متر است. این دریاچه در ۵/۵ کیلومتری شهرپل سفید واقع شده ‌است. دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه، در شش کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده ‌است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته ‌است. دریاچه شورمست به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)

دریاچه مهارلو

موقعیت: استان فارس


نام این دریاچه، برگرفته از نام روستای مهارلو از توابع شهرستان سروستان استان فارس است که در نزدیكی آن قرار گرفته است. وسعت این دریاچه 25 هزار هكتار بوده كه بخش عمده‌ای از این دریاچه بر اثر خشكسالی سال 1387 خشك شده و تنها 600 كیلومتر مربع آن باقی مانده است. مهارلو در غرب دریاچه بختگان كه امروز‌ كاملا خشك شده،‌ قرار گرفته است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


مهم‌ترین گونه پرنده این دریاچه فلامینگو است. از این دریاچه برای تهیه نمک صنایع استان فارس هم استفاده می‌شود. همچنین به دلیل سرازیرشدن فاضلاب آبزیانی كه در آن زندگی می‌كنند در خطر نابودی قرار گرفته‌اند. آب دریاچه مهارلو شور است که توسط سه رودخانه نوبه‌اى خشک،حمزه، سروستان و همچنین روان آب‌هاى کوه‌هاى مجاور تامین می‌شود. حداكثر عمق این دریاچه سه متر است.

 


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)

دریاچه ارومیه

موقعیت: استان آذربایجان غربی


دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی آسیای غربی است که در شمال غرب فلات ایران قرار گرفته ‌است. وسعت این دریاچه۸۷۶ /۵۱ كیلومتر مربع است که حدود سه درصد مساحت کل کشور را دربر می‌گیرد. از نكات جالب درباره‌ این جاذبه طبیعی این است كه میزان نمک محلول در آب این دریاچه دو برابر اقیانوس‌ها است و به همین دلیل، هیچ ماهی و نرم‌تنی به جز گونه‌هایی از سخت‌پوستان در آن زندگی نمی‌کنند، آب آن هیچ‌وقت یخ نمی‌زند و شناگران نیز می‌توانند روی آن شناور بمانند.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


دریاچه ارومیه 102 جزیره دارد كه البته برخی از آنها مانند جزیره كاظم داشی این روزها به یك كوه تبدیل شده‌اند. مدتی است كه ‌این دریاچه به دلیل پل میانگذر شهید كلانتری، احداث چاه‌های عمیق بسیار زیاد و غیرقانونی و ساخت سد روی رودخانه‌هایی كه دریاچه را تغذیه می‌كردند در خطر خشكسالی شدید قرار دارد.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)

دریاچه زریوار

موقعیت: استان كردستان


دریاچه آب شیرین زریوار یكی از مهم‌ترین دریاچه‌های غرب كشور است كه در سه كیلومتری مریوان قرار دارد. مساحت این دریاچه 720 هكتار است كه حداكثر شش متر عمق دارد. وجه‌ تسمیه‌ زریوار و زریبار كه‌ هر دو در منطقه‌ متداول‌ است‌، به‌ واژه‌ "زری" كه‌ در زبان‌ كردی‌ به‌ معنی‌ دریاچه‌ است‌، باز می‌گردد. پسوند "دار" و "بار" پسوند تشبیهی‌ و زریبار یا زریوار به‌ معنی‌ دریاچه‌وار است‌.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


درباره‌ این‌ دریاچه‌ افسانه‌های‌ متعددی‌ وجود دارد كه‌ مشهورترین‌ آنها حکایت از وجود شهری‌ مدفون‌ در زیر آب‌های‌ دریاچه‌ دارد‌. در این دریاچه ماهی‌هایی چون سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی و عروس ماهی و همین طور 31 گونه پرنده بومی‌و مهاجر زندگی می‌كند. اگر به دریاچه زریوار سفر كردید، ماهی كباب‌هایی كه كنار این دریاچه پخته می‌شوند و قایقرانی روی آن به طور حتم خاطرات خوبی برای‌تان می‌سازند.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)

دریاچه اوان

موقعیت: استان قزوین


اگر روزی خواستید قلعه الموت را ببینید دریاچه اوان را از یاد نبرید. این دریاچه که بیش از 70 هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و 800 متری از سطح دریا واقع شده‌ و تنها از آب چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه و تنها بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تامین می‌شود اما به صورت سطحی و کم. غلیان دائمی ‌آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده ‌است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


عمیق‌ترین بخش اوان به 5/7 متر می‌رسد که در جنوب شرقی آن واقع شده ‌است البته برخی از مسئولان عمق دریاچه را بین یک تا 20 متر تخمین زده‌اند. از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است. در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایقرانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی‌سواری است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


دریاچه ولشت

موقعیت: استان مازندران


دریاچه کوهستانی ولشت در کیلومتر 25 جاده چالوس کرج، شهر مرزن‌آباد واقع شده، دریاچه ولشت یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور است که در این منطقه واقع شده و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم كرده است. گونه‌های گیاهی و جانوری کلاردشت نیز از دیگر ویژگی‌های آن هستند.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


این دریاچه در ارتفاع یک هزار متری از سطح دریای خزر قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از شهر چالوس و از طریق کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران آغاز و پس از طی 23 کیلومتر و بعد از پل کجور و گذر از سربالایی‌ها و پیچ‌های جنگل تا کنار دریاچه ادامه می‌یابد. حضور گردشگران بدون نظارت طی سال‌های گذشته طبیعت این منطقه آسیب‌پذیر و اکوسیستم طبیعی آن را دگرگون کرده است. از جمله ورود آلاینده‌های محیطی، حیات انواع آبزیان چون ماهی سفید، اردک ماهی، شاه کولی و حتی جلبک‌ها و پلانگتون‌ها را در معرض تهدید قرار می‌دهد.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)

دریاچه نِئور

موقعیت: مرز بین گیلان و اردبیل


دریاچه نِئور دریاچه‌ای ما بین شهر اردبیل و شهر خلخال در مرز بین استان گیلان و استان اردبیل است. این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغیرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط ۵ متر است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


پس از طی چهل کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می‌رسیم. سپس می‌بایست جاده‌ای به طول سیزده کیلومتر را به سمت بالای کوه طی کرده تا به دریاچه رسید. این دریاچه دارای نوعی ماهی به نام قزل‌آلای رنگین کمان می‌باشد. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی می‌باشد. متأسفانه نزدیک به دو سال است که ماهی در دریاچه وجود ندارد.

ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند. با بهره‌گیری از آب این دریاچه، تعدادی استخر پرورش ماهی نیز در پیرامون اردبیل درست شده‌ است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)

دریاچه قله سبلان

موقعیت: استان اردبیل


سبلان، از کوه‌های مرتفع ایران است که در شمال غرب کشور و در استان اردبیل قرار دارد. سبلان سومین قله بلند ایران (پس از دماوند و علم‌کوه) و یک کوه آتشفشانی غیرفعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


کوهستان سبلان از کانون های مهم آبگیر دائمی رودهای آذربایجان می باشد. دامنه های شمالی آن به دره رود قره سو و اهرچایی و دامنه های جنوبی آن به شاخه ها ی آجی چای منتهی می گردد. بنابراین سبلان بخش عمده ای از آب های حوضه رود ارس و دریاچه ارومیه را تامین می کند در دامنه های سبلان چشمه های فراوان آب گرم و آب سرد معدنی وجود دارد که در فصول مختلف مورد استفاده اهالی مشکین شهر و گردشگران قرار می گیرد. در بالای قله سبلان حفره ای وجود دارد که دهانه آتش فشان سبلان بوده است و امروزه به صورت دریاچه ای در فصل گرم ظاهر می شود.

 

عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)

در پایان این گشت و گذار خاطر نشان می شویم که پس از خشک 
 
شدن کامل دریاچه های بختگان و پریشان(فارس)، هامون(سیستان) و تالاب
 
گاوخونی؛ هم اکنون متاسفانه دریاچه مهارلو در استان 
 
فارس و دریاچه ارومیه در آذربایجان نیز در وضعیت بحرانی به سر می برند و
 
کاندیداهای بعدی حذف از نقشه های جغرافیایی هستند...
 

عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)
 
سایر تالاب ها و دریاچه های کوچک دائمی ایران:
 
  تالاب آلاگل، تالاب آب الوان دهدشت، تالاب اینچه آق قلا، تالاب برم الوان دهدشت، تالاب بورالان ماکو، تالاب پته خور اردبیل، تالاب پيرسليمان، تالاب چکر ایلام، تالاب خرمالو، تالاب درگه سنگی نقده، تالاب زردابه، تالاب شیرین سو، تالاب شیمبار، تالاب عباس آباد بهشهر، تالاب عمارت، تالاب قوریگل، تالاب گنجگاه، تالاب لفافه، تالاب هیرم لارستان، تالاب وسج نهاوند، تالاب ياريم قيه، تالاب يوسفلو، درياچه سياه ‌گاو، درياچه استخر پشت، درياچه خضر نبی، درياچه دريابک قزوین، درياچه ساهون، درياچه سر ‌دريا، درياچه گل پل، درياچه مور زرد زيلايى، درياچه کوه گل، دریاچه مارمیشو، دریاچه آهنگ فیروزکوه، دریاچه الندان ساری، دریاچه ‎امامزاده علی (ع)، دریاچه برم شور، دریاچه برکه گوگلی، دریاچه بز سینه شمالی، دریاچه بزسینه جنوبی، دریاچه بزنگان، دریاچه پاسند، دریاچه پری ماهنشان، دریاچه تار دماوند، دریاچه تخت سلیمان تکاب، دریاچه چال کبود، دریاچه چشمه بنچول، دریاچه چشمه دیو آسیاب لار، دریاچه چشمه سبز گلمکان، دریاچه چورت، دریاچه حصارچال و گردونکوه، دریاچه خلنو، دریاچه خولشکوه، دریاچه دالامپر، دریاچه دریوک و سرکچال، دریاچه دو خواهران، دریاچه شش پیر، دریاچه شط تمی، دریاچه غمیش و بند میراش طالقان، دریاچه قوچ رودهن، دریاچه قوچ گلی تبریز، دریاچه گل رامیان، دریاچه گهر کوچک، دریاچه گول یوردی بزقوش، دریاچه لاغرک، دریاچه ملا کلا نوشهر، دریاچه‎ هفت برم، دریاچه هویر دماوند، دریاچه ویستان رودبار، دریاچه کرد آباد، دریاچه کلار گندمان

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دریاچه گهر
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 924 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )


دریاچه گَهَر

موقعیت: استان لرستان


دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی الیگودرز و دورود قرار دارد و سالانه حدود یكصد هزار نفر از آن دیدن می‌كنند. شما می‌توانید علاوه بر استفاده از آرامش این دریاچه ماهیگیری نیز كنید. این درحالی است كه به دلیل نداشتن راه ماشین‌رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده ‌است.


عکس هایی از 12 دریاچه شگفت انگیز ایران (+توضیحات)


ساحل این دریاچه به جز در ضلع غربی و شرقی که ساحلی ماسه‌ای دارند برای شنا مناسب هستند اما در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی می‌شود به دریاچه گَهَر دوم رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید. ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه ‌است

 

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آبشارنوژیان
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 1776 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )


آبشار نوژیان


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۹۵ متر
نشانی: ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی)، استان لرستان

 

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
اشتران کوه
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 896 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

. اشتران‌ کوه‌
عکس هایی از کوه های دهگانه برتر و دیدنی ایران (+توضیحات)

اشتران کوه‌، از بلندترین‌ رشته‌ کوه‌های‌ کوهستان‌ زاگرس است‌. این‌ رشته‌ کوه‌ بخشى‌ از چین‌خوردگى‌ زاگرس‌ (میانى) است‌ که‌ در امتداد شمال‌ باختری‌ - جنوب‌ خاوری‌ به‌ طول‌ حدود 50 کم و عرض‌ حدود 2 تا 11 کم در فاصله دو شهرستان‌ دورود و الیگودرز از استان‌ لرستان‌ قرار گرفته‌ است‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ از 10 کیلومتری‌ جنوب‌ خاور شهر دورود آغاز، و به‌ جنوب‌ روستای‌ چقاگرگ‌ منتهى‌ مى‌شود. رودهای‌ کوچک‌ بسیاری‌ از این‌ قله‌ها سرچشمه‌ مى‌گیرند که‌ مهره‌ زرین‌، ماربره‌، گهررود، دره‌ دایى‌ و دره‌ دزدان‌ از آن‌ جمله‌اند. دریاچه گهر در یکى‌ از دامنه‌های‌ جنوب‌ باختری‌ اشتران‌کوه‌ و در دره گهررود قرار دارد.

دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ از دیرباز محل‌ استقرار برخى‌ طوایف‌ بوده‌ است‌؛ خاندان‌ فضلویه‌ که‌ از کردهای‌ شام‌ شمرده‌ مى‌شدند، پس‌ از مهاجرت‌ از آنجا و عبور از میافارقین‌ و آذربایجان‌، دامنه‌های‌ شمالى‌ اشتران‌کوه‌ را به‌ عنوان‌ محل‌ استقرار خود برگزیدند. آنان‌ بعدها به‌ اتابکان‌ لرستان‌ شهرت‌ یافتند. مراتع‌ دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ مورد استفاده عشایر این‌ ناحیه‌ است‌. اشتران‌ کوه‌ و به‌ ویژه‌ دریاچه گهر دارای‌ جاذبه‌های‌ طبیعى‌ بسیاری‌ است.‌ این رشته کوه از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده است و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت.

از گونه‌های جانوری آن می‌توان به خرس قهوه‌ای، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ و از پرندگان می‌توان به عقاب، کبک، جغد، اردک و شاهین اشاره کرد که همگی تحت حفاظت محیط زیست می‌باشند. در اشتران کوه پسته کوهی به فراوانی یافت می‌شود و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون، ریواس و استپ‌ها در شیب ملایم بعضی نقاط و گل‌های طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوه ‌است که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذیه می‌کنند.

 

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آبشارسمیرم
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 804 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

آبشار سمیرم


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۳۵ متر
نشانی: پنج کیلومتری شرق سمیرم، ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان

 

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آبشارشوی
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 855 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )

آبشار شوی


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۸۵ متر
نشانی: دهستان شوی، از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن، یکصد کیلومتری دزفول، استان خوزستان

 

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آبشاربیشه
سه شنبه 13 / 7 / 1393 ساعت 1 AM | بازدید : 915 | نوشته ‌شده به دست shahabi | ( نظرات )


آبشار بیشه


عکس های بسیار دیدنی از زیباترین آبشارهای ایران (+توضیحات)

ارتفاع: ۵۸ متر
نشانی: استان لرستان، کنار ایستگاه راه آهن تهران خوزستان، در نزدیکی ایستگاه بیشه، در شهرستان دورود

.نورپردازی نمای ساختمان.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

تعداد صفحات : 13